Τρίτη 1 Ιανουαρίου 2013

Ο ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΚΙΝΗΤΗΣ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ- ΜΕΧΡΙ ΠΟΥ ΘΑ ΦΤΑΣΕΙ; (ΠΑΛΙΟ ΠΟΣΤ 2007)

Εχετε διαπιστωσει τι γινεται με τις Cosmotim, Cosmofon Vodatim; Εχουν τρελαθει στον ανταγωνισμο.Πιο πολυ απο ποτε.Χαμος γινεται.Βγειτε εξω στο δρομο.Παντου παραμονευει ενα διαφημιστικο καποιας απο τις εταιρειες κινητης τηλεφωνιας.Ακομα και στο μετρο ή το τραμ.Ανοιξτε την τηλεοραση.Καθε μερα ξεφυτρωνει και απο ενα νεο (ευρηματικο ομολογουμενως, πλην εκνευριστικο καμια φορα) σποτακι.Σαν καθημερινη σειρα εχουν γινει.Οποιο περιοδικο και αν ανοιξετε θα βρειτε απο μια καταχωρηση καποιας εταιρειας (συνηθως- και οχι τυχαια- μιας μονο).






Για την ιστορια, δεν ειναι και πολλα χρονια απο την εμφανιση των συσκευων εκεινων που αλλαξαν τη ζωη μας.Μολις το 1992 εκανε την εμφανιση της η κινητη τηλεφωνια στη χωρα μας.15 μονο χρονια.Αν μαλιστα αναλογιστουμε πως ηταν τα πρωτα κινητα και οτι απο το νεο αιωνα αρχισαν να εξελισσονται και να εχουν τη μορφη που εχουν τωρα, φαινεται οτι ειμαστε η γενια που ζει στα πρωτα χρονια μεγαλων κοσμοιστορικων αλλαγων που συνδεονται αμεσα με την τεχνολογια και οριοθετουν τη Νεα Οικονομια.Κυριαρχο ρολο παιζουν τα κινητα σε αυτη τη νεα εποχη.Επειδη μαλιστα το i-pod ειναι το συμβολο του 21ου αιωνα, το συμβολικο επιστεγασμα ηδη προμηνυει να ειναι το i-tunes.Η επανασταση της κινητης τηλεφωνιας φυσικα ειναι μια υποθεση με τεραααστια κερδη.Η κινητη τηλεφωνια ειναι η βασιλισσα των διαφημισεων.





Θυμαστε οτι πριν απο μερικα χρονια ηταν η Panafon και η Telestet; Ναι, ειναι σα να ακους οτι καποτε υπηρχαν δραχμες.Προσωπικα, επειδη μεγαλωσα και εγω με την τηλεοραση, δε θυμαμαι να γινοταν κατακλυσμος απο τηλεοπτικα σποτακια των δυο αυτων εταιρειων.Υπηρχαν βεβαια, αλλα δε γινοταν αυτο που γινεται σημερα.Θυμαμαι ομως χαρακτηριστικα την τεραστια εκεινη πινακιδα της Panafon με ενα ανθρωπακι που σηκωνει στις πλατες του ενα τηλεφωνο (θελωντας να δειξει ποσο βαρυ φορτιο ειναι η...επικοινωνια).Ηρεμα μεχρι τοτε κυλουσαν τα πραγματα.Δεν ηταν ακομα διαδεμενα τα κινητα σε εφηβους, ποσο μαλλον σε παιδια.Ηδη σε μερικα χρονια, τα νιανιαρα απεκτησαν κινητο με τα ολα του, ενω εμεις στα πρωτα χρονια που αρχισαν να γινονται μοδα τα κινητα, παρακαλουσαμε τους γονεις, οντας 16, να μας παρουν κινητο, προσπαθωντας να τους πεισουμε οτι δε θελουμε απλα να παιζουμε φιδακι..Εχοντας λοιπον γινει το κινητο το...απαραιτητο gadget ολων ανεξαιρετως των παιδιων και νεων, δημιουργηθηκε ενα target group το οποιο θα επωφελουσε πολυ τις εταιρειες, και οσο εξελλισοταν η τεχνολογια κανοντας ακομα πιο περιπλοκα και ελκυστικα τα κινητα, τοσο αυξανονταν οι...αναγκες των νεαρων καταναλωτων στους οποιους στοχευαν οι διαφημιστικες.Η Panafon εγινε Vodafone, η Telestet Tim, συντομα προστεθηκε και η Cosmote, ενω η Q και η Mo' Μad εξαγοραστηκαν απο την Tim, αν και θεωρουνται αυτονομες (τουλαχιστον απο διαφημιστικη αποψη).Τωρα πια το παιχνιδι θα αρχιζε για τα καλα..





Διαφημιστικες εκστρατειες και καμπανιες.Ευρηματικες, αναπαντεχες, πανταχου παρουσες.Οι διαφημιστες επιστρατευουν καθε μεσο για να διαδωσουν την εταιρεια τους και να ανταγωνιστουν την αλλη.Οσο περνα ο καιρος βλεπουμε να εξαπλωνεται περισσοτερο η προωθηση των εταιρειων.Ποιος θα σκεφτοταν οτι ακομα και στα σκαλοπατια του μετρο θα βλεπαμε το σημα της vodafone; Πισω απο καθε μεγαλη διοργανωση κρυβεται πια μια απο τις εταιρειες.Με την αναπτυξη του τρεντι μαρκετινγκ και της καθιερωσης του ως επιστημη και δημοφιλεστατου και επικερδεστατου κλαδου, οι εταιρειες κινητης ειναι οι απολυτες "κυριες" του business world.Ειναι ολοφανερο οτι ο ανταγωνισμος ειναι απιστετυα μεγαλος.





Απειρα τα παραδειγματα.Ειναι τοσες πολλες οι διαφημισεις που εχουν γινει που δυσκολα μπορει καποιος να ανασυρει ακομα και καποια απο αυτες που επαιζε περυσι..Ολες αναγκαστικα "πεθαινουν" μετα απο λιγο καιρο, οπως και το περιεχομενο τους.Γιατι, ας μην ξεχνιομαστε, ωραιες και συμπαθητικες οι φατσες που κανουν τη διαφημιση, ωραια και συμπαθητικα τα τραγουδακια, γενικα μια ωραια, ιδανικη και τελεια κατασταση αποπνεουν τα διαφημιστικα, τοσο που σε κανει να σπαζεσαι που δεν εχεις και συ μια τετοια τελεια ζωη..αλλα σημασια εχει το περιεχομενο, αυτο, που με την αναγκη επιδειξης αισθητικης και με την επιδιωξη να τραβηξουν τα βλεμματα και να διεγειρουν τον νου, με τους τροπους που εχουν μελετησει (το καταλληλο τραγουδι, το καταλληλο μονταζ, το καταλληλο χρωμα, το καταλληλο μοντελο, ολα στη σωστη αναλογια και ολα με λεπτομερεια), οι διαφημιστες καταφερνουν να μην το αφησουν να αποτυπωθει στο νου του καταβλυζομενου απο εικονες και αμοιρου καταναλωτη.Με αλλα λογια, μπορει κανεις να μην προσεξει τη συμφερουσα προσφορα, αλλα το χαζοτραγουδο Caramela που θα γινει το νεο...talk of the town.Ετσι, στοχος των διαφημιστων μετα ειναι να δημιουργησουν νεα trends και οχι να ενημερωσουν.





Αν και το περιεχομενο λοιπον των διαφημισεων καμια φορα περνα σαν τα ψιλα γραμματα των εφημεριδων, αυτο τελικα ειναι το ολο νοημα, ασχετα αν η διαφημιση εχει αναλαβει αλλα "καθηκοντα".Και κακα τα ψεμματα, οσο περνα ο καιρος, και τα διαφημιστικα γινονται καλυτερα απο καθε αποψη αλλα και το περιεχομενο γινεται ολοενα και πιο ωφελιμο και προσαρμοσμενο στις αναγκες του καταναλωτη.Και εδω περα δεν κανω διαφημιση για τη διαφημιση.Ετσι εχουν τα πραγματα.Ας δουμε το τελευταιο παραδειγμα.Η καρτα ανανεωσης χρονου ομιλιας εφτασε τα 3 ευρω, με τη Vodafone να το εφαρμοζει πρωτη.Αμεσως μετα η Tim απαντησε με τον ιδιο (αναγκαστικα) τροπο.Και η Mo' Mad το ιδιο.Μενει τωρα και η Cosmote.Τους φανταζομαι τους μαρκετιστες της Cosmote να ειναι πολυ προβληματισμενοι.Ποια θα 'ναι αραγε η αντεπιθεση τους; Αναρωτιεμαι, ειναι δυνατον να παει η καρτα ανανεωσης στα 2 ευρω; Μεχρι που θα φτασει ο ανταγωνισμος; Τι ειναι διατεθειμενες να κανουν απο δω και περα οι εταιρειες; Αυξανονται οι αναγκες, εξελλισεται η τεχνολογια, βελτιωνονται οι παροχες ΑΛΛΑ αυξανεται ο ανταγωνισμος.Επισης ποσο μακρυα μπορει να φτασει...η βελτιωση των παροχων; Μηπως στο τελος φτασουν να επικοινωνουμε με το κινητο ΕΝΤΕΛΩΣ ΜΑ ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΩΡΕΑΝ; Γιατι αν φτασουμε εκει, αυτο θα ειναι ενα τεραααστιο πληγμα για την παγκοσμια οικονομια αλλα και ενα τεραααστιο κερδος για τον καταναλωτη.Αλλα χωρις οικονομια υπαρχει κερδος; Πως θα κερδιζουν οι εταιρειες αν ολο και περισσοτερο μειωνουν τις τιμες; Για να μη μιλησω για την τεχνολογια, που τα κινητα ολοενα και μικραινουν στο μεγεθος.Ποσο πιο μικρα θα γινουν; Αυτο ειναι αλλο θεμα.Γενικα ειναι ενα κρισιμο θεμα να προβλεπει κανεις τι θα γινει στο μελλον.Για να το θεσω πιο ευρυτερα, φαινεται οι κοινωνιες, τουλαχιστον οι δυτικες, οσο περνα ο καιρος, οτι εξελλισονται με θετικο τροπο, οτι βελτιωνονται.Και ομως αυτο κρυβει μια τεραστια βαθεια αντιφαση.Γιατι καθετι νεο, σπερνει νεους κινδυνους και δημιουργει νεα προβληματα.Για παραδειγμα, ενω η επικοινωνια γινεται ολοενα και πιο συναρπαστικη και παιρνει απιθανες νεες μορφες χαρη στην τεχνολογια, η ουσιαστικη επικοινωνια μεταξυ των ανθρωπων χανεται.Η δουλεια που ηταν η χειροτερη μορφη καταπιεσης και καταπατησης της ελευθεριας του ανθρωπου εχει πια εξαλειφθει οριστικα.Ομως νεες μορφες "δουλειας" υπαρχουν στη νεα εποχη.Εμμεσες, υπουλες, που τις βιωνουμε καθημερινα σε πολλους τομεις της ζωης.

Για να επανελθω, δεν ξερω πως να το εξηγησω, αλλα νιωθω μια περιερχη αμηχανια, ισως και φοβο, για το μελλον των εταιρειων.Νιωθω τον ανταγωνισμο το δικο τους τους να αγγιζει και μενα.Τους σκεφτομαι να κανουν meetings και να μην ξερουν πια τι να κανουν για να πανε ακομα πιο μπροστα.Γιατι δε μπορει, δεν υπαρχει και ενα τελος στο ωφελος; Σαν τις εκπτωσεις.50%, 70%, 80% ε δε μπορει να γινει 100% γιατι μετα ολα τα μαγαζια θα αδειασουν κυριολεκτικα.Και φοβαμαι τον ανταγωνισμο τους.Γιατι πισω απο τη χαζοχαρουμενη φατσα του σπαστικου βλακα της Tim, εγω θα βλεπω μια ομαδα ανθρωπων με μισος, εκνευρισμο, αγχος για την επομενη μερα.Λετε να μεινουν απο δουλεια καποια μερα;

1 σχόλιο:

  1. Αυτά που λες τα έχω σκεφτεί κι εγώ πολλές φορές τελευταία. Και σκέψου ότι δεν βομβαρδίζομαι από τις διαφημίσεις, οπότε είμαι και αρκετά αποστασιοποιημένη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή