Δευτέρα, 18 Φεβρουαρίου 2013

ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΑ "ΚΛΕΜΜΕΝΑ ΟΝΕΙΡΑ" (ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΗ)


Διεξάγετε μια  ποιοτική ανάλυση σε μία τηλεοπτική εκπομπή της επιλογής σας. Παρουσιάστε,
αναλύστε και επεξηγήστε τη δομή, το περιεχόμενό, τα μηνύματα που επικοινωνεί και την
πιθανή επιρροή που έχει στο ακροατήριο.

Στην εργασία αυτή έχω σκοπό να διεξάγω μια ποιοτική ανάλυση στην ελληνική τηλεοπτική σειρά «Κλεμμένα όνειρα», αναλύοντας και επεξηγώντας τη δομή, το περιεχόμενο, τα μηνύματα που επικοινωνεί και την πιθανή επιρροή που έχει στο τηλεοπτικό κοινό.
Διάλεξα την ποιοτική ανάλυση περιεχομένου η οποία πρόκειται για μια απλοποιημένη, σχηματοποιημένη, εύκολη, γρήγορη μέθοδο. Αφορά λιγότερο το ύφος του κειμένου και περισσότερο τις εκφραζόμενες ιδέες. Σύμφωνα με τον δημιουργό της μεθόδου, Laswell H.D., στο κλασικό σχήμα κάθε επικοινωνίας υπάρχει ένας πομπός, που απευθύνει ένα μήνυμα σε έναν ή περισσότερους αποδέκτες. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο πομπός είναι η τηλεοπτική σειρά την οποία θα αναλύσω και οι αποδέκτες το τηλεοπτικό κοινό που παρακολουθεί τη σειρά. Μέσω της ανάλυσης περιεχομένου μελετώνται τα στοιχεία της επικοινωνίας, τα οποία πρακτικώς συνοψίζονται στα ερωτήματα : «ποιος, τι, σε ποιον, γιατί, πώς,» απευθύνει κάποιος ένα μήνυμα και ποιο αποτέλεσμα έχει αυτή η διαδικασία. Σε έναν πιο πρόσφαρο ορισμό, με την ανάλυση περιεχομένου τονίζεται «η τυποποίηση των σχέσεων ανάμεσα στα στοιχεία και στα θέματα που επιτρέπει την αποκάλυψη της δομής του υπό έρευνα κειμένου» (Grawitz, 1979). «Κατά την ανάλυση, ο ερευνητής αναλύει κάποιο συγκεκριμένο μήνυμα εντοπίζοντας τις διάφορες συμβολικές ενότητες εννοιών, τα διάφορα θέματα που περιέχονται σε αυτό» (Λαμπίρη – Δημάκη Ι., 1990).
Μέσω της ανάλυσης παρέχεται η δυνατότητα μελέτης όλων των στοιχείων της επικοινωνίας, το οποίο σημαίνει : προσδιορισμό των χαρακτηριστικών του πομπού και των αποδεκτών, μελέτη των σκοπών και των μέσων του μηνύματος, με τα οποία επιχειρείται η πρόκληση προσοχής και του ενδιαφέροντος των αποδεκτών και μελέτη των αποτελεσμάτων που επιφέρει το μήνυμα στους αποδέκτες. Με αυτόν τον τρόπο η εν λόγω μέθοδος χρησιμοποιείται για τον προσδιορισμό :  α)των χαρακτηριστικών του περιεχομένου, β)των χαρακτηριστικών του πομπού της επικοινωνίας, γ)των χαρακτηριστικών των αποδεκτών της επικοινωνίας και των επιπτώσεων της σε αυτούς, με σκοπό την εξαγωγή εγκύρων συμπερασμάτων (Βάμβουκας Μ., 2002)
ΤΑΥΤΟΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Αρχικά, θα μιλήσω για τα ταυτοτικά στοιχεία της σειράς, δηλαδή θα προσδιορίσω τα χαρακτηριστικά του περιεχομένου. Σε αυτή την περίπτωση η ροή της επικοινωνίας αναλύεται σε διαδοχικά χρονικά διαστήματα και ταξινομείται στο ιδιο συστημα κατηγοριών και αυτό μου επιτρέπει την αντικειμενική καταγραφή των χαρακτηριστικών των μηνυμάτων σε διάφορες χρονικές περιόδους.

Τα «Κλεμμένα όνειρα» είναι ελληνικής παραγωγής τηλεοπτική σειρά, που προβάλλεται από τη σεζόν 2011-2012, καθημερινά, στον ελληνικό ιδιωτικό τηλεοπτικό σταθμό  πανελλαδικής εμβέλειας «Mega channel», κάθε απόγευμα  στις 19.00. Η ώρα αυτή έχει καθιερωθεί και λέγεται ως  «lead-in» στην τηλεοπτική γλώσσα. Συνήθως λέγεται ότι το τάδε πρόγραμμα που προβάλλεται συνήθως στις 7 το απόγευμα είναι καλό και δυνατό «lead-in» για το δελτίο ειδήσεων των 8. Η σειρά ανήκει στο είδος της κοινωνικής καθημερινής σειράς. Το πρώτο επεισόδιο προβλήθηκε τον Οκτώβριο του 2011. Έχει ολοκληρώσει τον πρώτο κύκλο του τον Ιούνιο του 2012 και συνεχίζει φέτος τον δεύτερο κύκλο. Το σενάριο υπογράφει η Άννα Ανδριανού η οποία έχει και ένα ρόλο στη σειρά, ενώ τη σκηνοθεσία ο Δημήτρης Αρβανίτης. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους συναντάμε τον Κωνσταντίνο Λάγκο (Σταύρος), τον Αλέξανδρο Σταύρου (Δημήτρης), την Ελισάβετ Μουτάφη (Αλεξάνδρα), τον Ορφέα Παπαδόπουλο (Άρης), την Βάσω Λασκαράκη (Φαίη) και την Αθηνά Οικονομάκου (Χρύσα). Η εκτέλεση παραγωγής ανήκει στην ΑΝΩΣΗ Α.Ε.
Παρότι τυπικά τα «Κλεμμένα όνειρα» ανήκουν στο είδος της «κοινωνικής σειράς», μπορούμε, ωστόσο, να πούμε ότι ταυτόχρονα πρόκειται για «δραματική σειρά» αλλά και «νεανική» αφού οι πρωταγωνιστές είναι φοιτητές κολλεγίου και πολλά από τα θέματα που πραγματεύεται η σειρά αφορούν τη νεολαία.  Αρκετοί είναι αυτοί, όμως, και ανάμεσα τους και τηλεκριτικοί που έχουν εντάξει τη σειρά στο είδος της «σαπουνόπερας».  Σαπουνόπερα λέγεται ένα σίριαλ με κοινωνικο-αισθηματικό περιεχόμενο. Το όνομα προέρχεται από την αγγλική λέξη «soap» που σημαίνει «σαπούνι» καθώς σημαντικός χρηματοδότης των παραγωγών αυτών είναι οι εταιρείες απορρυπαντικών και «opera», ειρωνικός τίτλος που προσέδωσαν οι Αμερικανοί δημοσιογράφοι στις σειρές αυτού του είδους, εξαιτίας της υπερβολής που τις χαρακτηρίζει.

ΑΠΗΧΗΣΗ
Τα «Κλεμμένα όνειρα» ήδη από τις πρώτες μέρες προβολής τους σημείωσαν υψηλά νούμερα τηλεθέασης (ξεκινόντας από 30% και φτάνοντας 50%) και συνεχίζουν ακόμα και τώρα με υψηλά ποσοστά που κυμαίνονται στο 40% αποτελόντας ένα πολύ δυνατό lead-in για το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του σταθμού. Ανήκει στο είδος της κοινωνικής καθημερινής σειράς. Πολλοί είναι αυτοί, ωστόσο, που κάνουν λόγο για σαπουνόπερα. Πολλοί υποστηρικτές της σειράς διαφωνούν κάθετα με τον όρο, αφού θεωρούν ότι είναι υποτιμητικός, αλλά και οι συντελεστές της σειράς όταν ρωτούνται από δημοσιογράφους σχετικά, εκφράζουν τη διαφωνία τους. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι νεανική σειρά αν απευθυνόταν αποκλειστικά στα νεανικά κοινά, ωστόσο η σειρά επιδιώκει να πιάσει μια μεγάλη ηλικιακή γκάμα, από παιδιά μέχρι και ηλικιωμένους, κάτι το οποίο και καταφέρνει αν κρίνουμε από τα υψηλά ποσοστά τηλεθέασης. Το ότι καταφέρνει να απευθύνεται σε πολλές και διαφορετικές ηλικίες, οφείλεται στο ότι οι πρωταγωνιστές του έργου είναι και νέοι αλλά και μεγαλύτεροι, οπότε οι νέοι μπορούν να ταυτιστούν με τους προβληματισμούς των νέων της σειράς και το ίδιοι αντίστοιχα και οι μεγαλύτεροι.

Η σειρά έχει όλα τα στοιχεία, και ενδεχομένως και τις υπερβολές, μιας καθημερινής κοινωνικο-δραματικής σειράς, όπως ανταλλαγή βρεφών, αδέρφια που δε γνωρίζουν ότι είναι από το ίδιο αίμα, μισιούνται και διεκδικούν την ίδια κοπέλα, μαφία, συζυγική απιστία, εκτρώσεις, αυτοκτονίες, ανεκπλήρωτοι έρωτες, ταξικοί έρωτες, εκδίκηση, δολοφονίες. Ταυτόχρονα με αυτά, η σειρά πραγματεύεται κοινωνικά θέματα όπως ο ρατσισμός, οι ακροδεξιές οργανώσεις, η μοναξιά και απομόνωση των μεγαλουπόλεων, ο αλκοολισμός, η φτώχεια ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι γίνεται συχνά αναφορά στην οικονομική κρίση της Ελλάδας, η οποία επηρεάζει και τους χαρακτήρες του έργου.
ΥΠΟΘΕΣΗ
Η υπόθεση του έργου αφορά τον Σταύρο και τον Άρη, δυο αδέρφια που η μοίρα θα τους φέρει κοντά μετά από χρόνια για να ανακαλύψουν ότι τελικά είναι από το ίδιο αίμα. Μεταξύ τους αναπτύσσεται ανταγωνισμός και κυρίως από την πλευρά του Άρη μίσος. Ο Άρης μισεί τον Σταύρο γιατί εκτός των άλλων, είναι καλύτερος στο μπάσκετ, στα μαθήματα και το κυριότερο επειδή κερδίζει την καρδιά της Φαίης, της κοπέλας που είχε ερωτευτεί. Μαζί με την αδερφή του, τη Χρύσα, η οποία είναι ερωτευμένη με τον Σταύρο (δηλαδή τον αδερφό της) θα προσπαθήσουν με ύπουλα μέσα να χωρίσουν το ζευγάρι και να κατακτήσουν το αντικείμενο του πόθου τους. Καταλυτικό ρόλο στη ζωή τους θα παίξει ο πατέρας του Άρη και του Σταύρου, ο Δημήτρης Μαλτέζος, πλούσιος και επιτυχημένος επιχειρηματίας, ο οποίος έχοντας στην πλάτη του παιδικά τραύματα, γίνεται ένας αδίστακτος άνθρωπος που ξέρει να κρύβει καλά από την οικογένεια του, όλα τα εγκλήματα που διαπράττει.

Η σειρά διαδραματίζεται σε ένα κολλέγιο της Αθήνας, το ADC (Athens Digital College). Εκεί φοιτά ο Άρης Μαλτέζος, το πιο δημοφιλές αγόρι του κολλεγίου και αγαπημένος των κοριτσιών, παρά τον άστατο και επιπόλαιο χαρακτήρα του. Του αρέσει το μπάσκετ, είναι αμελής με τα μαθήματα και ερωτευμένος με τη Φαίη, η οποία όμως δεν τον παίρνει στα σοβαρά. Ο Σταύρος ζει με τη μητέρα του, η οποία τον μεγάλωσε μόνη και είναι οδηγός ταξί, σε ένα φτωχό προάστιο των Αθηνών. Λόγω της οικονομικής ένδειας ο Σταύρος δεν έχει την δυνατότητα να σπουδάσει μέχρι που κερδίζει την υποτροφία, που δίνεται κάθε χρόνο σε έναν νέο με εξαιρετικές ικανότητες. Εκεί θα συναντήσει τον αδερφό του τον Άρη με τον οποίο θα αναπτύξουν μια μεγάλη κόντρα, την αδερφή του Χρύσα, η οποία θα τον διεκδικήσει, τον παππού του, τον Φίλιππο που είναι ο βασικότερος χορηγός του κολλεγίου, αλλά και τον έρωτα στο πρόσωπο της Φαίης.

Με φόντο λοιπόν το κολλέγιο και πλαίσιο τις ιστορίες των σπουδαστών και των καθηγητών, ξετυλίγεται το κουβάρι της ζωής των δυο παιδιών. Οι φιλίες, οι έρωτες, αλλά και οι προδοσίες αποτελούν μεγάλο μέρος της καθημερινότητας των φοιτητών αλλά και των καθηγητών. Τα μυστικά, οι ίντριγκες και τα σκοτεινά γεγονότα του παρελθόντος των ηρώων μπλέκονται το ένα με το άλλο, επηρεάζουν τον κάθε ήρωα ξεχωριστά, ακόμα και αυτούς που δε συνδέονται άμεσα με κάποιο από αυτά. Παρακάτω θα το εξηγήσουμε με παραδείγματα.

Παρότι τυπικά η σειρά δεν έχει κάποιο συγκεκριμένο πρωταγωνιστή και πρωταγωνίστρια, όπως συμβαίνει στις περισσότερες σειρές, θα μπορούσαμε να πούμε ότι το ζευγάρι Φαίη-Σταύρος είναι το πρωταγωνιστικό δίδυμο. Δεν είναι τυπικά, όμως, αυτοί οι δυο οι πρωταγωνιστές, αφού η σειρά δεν εστιάζει σε αυτούς, αφού υπάρχουν πολλές ιστορίες των μαθητών, των καθηγητών και των οικογενειών τους. Ωστόσο, ένα από τα βασικά θέματα της σειράς είναι ο έρωτας μεταξύ αυτών των δύο νέων αλλά και τα πολλά εμπόδια τα οποία καλούνται να υπερπηδήσουν και τις δυσκολίες που θα δοκιμάσουν την αγάπη τους. Αυτό άλλωστε είναι ο κεντρικός άξονας σχεδόν όλων των κοινωνικών σειρών. Ο έρωτας μετ’ εμποδίων.

Ένα άλλο στοιχείο της σειράς είναι η υπερβολή. «Αναγκαίο κακό» θα έλεγα για μια καθημερινή κοινωνική σειρά. Η υπερβολή βοηθά στην εξέλιξη της σειράς, και χωρίς αυτήν δε θα υπήρχε ενδιαφέρον το οποίο προκαλείται από το σασπένς. Και σασπένς χωρίς υπερβολή είναι σχεδόν αδύνατο σε μια καθημερινή σειρά. Ας μην ξεχνάμε και τον παράγοντα της τηλεθέασης. Το ενδιαφέρον του κοινού πρέπε να μείνει αμείωτο. Εδώ πρέπει να υπολογίσουμε ότι το κοινό στο οποίο απευθύνεται η σειρά είναι κατά βάση νεανικό, που σημαίνει ότι ο νεαρός τηλεθεατής είναι πιο δύσκολος και θα βαρεθεί πιο εύκολα από τον μεγάλο. Το σασπένς λοιπόν είναι απαραίτητο και η υπερβολή είναι αναπόφευκτη. Τα νούμερα τηλεθέασης πρέπει να κινούνται σε υψηλά ποσοστά για να υπάρχουν διαφημιστικά έσοδα. Είναι επίσης σημαντικό να είναι υψηλά αφού αποτελεί lead in του δελτίου ειδήσεων. Το κανάλι έχει απαιτήσεις από το πρόγραμμα και οι σεναριογράφοι καλούνται να το δικαιώσουν. Η υπερβολή αυτή συνίσταται κυρίως στις διαρκείς συμπτώσεις που λαμβάνουν χώρα στη σειρά. Για παράδειγμα, κάποιος συναντάει τη σύζυγο του μαζί με κάποιον άλλον σε ένα εστιατόριο. Η ποσότητα τέτοιου είδους συμπτώσεων είναι μεγάλη, κάτι που έχει προκαλεί αρνητικά σχόλια τόσο από τους τηλεθεατές όσο και από τους τηλεκριτικούς.
Η τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου άσκησε σκληρή κριτική στη σειρά με άρθρο της στην εφημερίδα «Τα Νέα», κάνοντας λόγο για σαπουνόπερα, και θέλοντας να υποβαθμίσει ακόμα περισσότερο το είδος, για «σαπούνι», και «σαπουνισματάκι». «Ενα είδος τηλεόρασης και μόνο εμφανίζεται αλώβητο από τις αλλαγές του κόσμου και του ίδιου του μέσου στο πέρασμα των δεκαετιών και είναι το σαπουνοπερικό. Αυτά τα εξωφρενικά παραμύθια, όπου οι πιο απίθανες ιστορίες εμφανίζονται σαν κοινότοπη καθημερινότητα, οι πιο διεφθαρμένοι χαρακτήρες έχουν πάντα την εξουσία και τον πλούτο και οι γυναίκες είναι κατά κανόνα είτε σατανικές είτε αγαθιάρες που τους συμβαίνουν όλα τα κακά του κόσμου», γράφει στον πρόλογο της.  Αναφέρει μεν ότι η σειρά καινοτομεί (τη λέξη τη βάζει σε εισαγωγικά) για τα δεδομένα μιας σαπουνόπερας αφού συμμετέχουν και νεαροί ηθοποιοί,  επισημαίνει όμως δε ότι οι ιστορίες τους δε διαφέρουν από αυτές των ενηλίκων αφού έχουν ίντριγκα και δολοπλοκίες και αυτές. Μιλάει για τα κλισέ του είδους λέγοντας : Νόθα παιδιά, εγκαταλειμμένα παιδιά, σατανικές γυναίκες, ένοχα μυστικά που φτάνουν ώς τη δολοφονία και που απειλούν να καταστρέψουν καλοστημένες, πλούσιες ζωές αποκαλυπτόμενα. Αλλωστε σαπουνόπερα χωρίς ένοχο μυστικό δεν υφίσταται καθώς και χωρίς νόθα παιδιά που αιφνιδίως εμφανίζονται, όπως και χωρίς απιστίες. Μιλάει και το κλισέ του γάμου που είναι και αυτό παρόν στη σειρά. Ένας γάμος που βρίσκεται υπό διάλυση είναι σύμφωνα με την τηλεκριτικό βασικό στοιχείο του σεναρίου. «Κάθε σαπουνοπερικός γάμος οφείλει να κρύβει μέσα του το σπέρμα της καταστροφής του, ειδάλλως είναι βαρετός. Παρ' όλο που στο βάθος της ιστορίας η ισορροπία μιας ευτυχισμένης οικογένειας παραμένει το μέτρο και ο ιδανικός στόχος. Η σαπουνόπερα οφείλει να αμφισβητεί τον γάμο τη στιγμή που τον εξυμνεί», γράφει συγκεκριμένα. (Προσδιορισμός των χαρακτηριστικών της επικοινωνίας : Οι αντιδράσεις ατόμων και ομάδων, δηλαδή εάν και κατά πόσο το μήνυμα προκαλεί αντιδράσεις, κινητοποιεί, ευαισθητοποιεί ή έχει επιπτώσεις είτε κατά την διάρκεια της επικοινωνίας είτε με το πέρας αυτής).

Οι ιστορίες των ηρώων και οι ίδιοι οι ήρωες συνδέονται μαζί τους με πολλούς τρόπους και συμπτώσεις που εφευρίσκουν οι σεναριογράφοι, βοηθώντας έτσι στην εξέλιξη του έργου. Όπως προείπαμε, ο Άρης Μαλτέζος και ο Σταύρος Χαλκιάς, τα δυο αδέρφια, συναντιούνται ύστερα από χρόνια στο ίδιο κολλέγιο και διεκδικούν την ίδια κοπέλα. Ο Σταύρος μαζί με τους φίλους του παίζουν ένα παιχνίδι στον υπολογιστή, πίσω από το οποίο παιχνίδι κρύβεται ο επιχειρηματίας Δημήτρης Μαλτέζος, ο πατέρας δηλαδή του Σταύρου, ο οποίος Σταύρος τον θεωρεί «λαμόγιο». Η μητέρα του Σταύρου, που είναι οδηγός ταξί, βρίσκεται να παίρνει κούρσα τον Δημήτρη Μαλτέζο, τον πατέρα του παιδιού της και εκείνος την ερωτεύεται. Η Χρύσα Μαλτέζου καλεί σπίτι της μανικιουρίστα η οποία είναι η πρώην κοπέλα του Σταύρου, την οποία και χρησιμοποιεί προκειμένου να χωρίσουν από τη Φαίη, αφού η Χρύσα ενδιαφέρεται για το Σταύρο. Αλλά και οι ιστορίες των καθηγητών συνδέονται με τις ιστορίες των άλλων πρωταγωνιστών. Για παράδειγμα, ένας από τους καθηγητές της σχολής, ο Γρηγόρης, διεκδικεί ερωτικά τη μητέρα μιας μαθήτριας του, εκείνη δένεται μαζί του συναισθηματικά, αλλά εκείνος την εκμεταλλεύεται. Αυτό προκαλεί την οργή της κόρης της που αντιπαθεί τον Γρηγόρη, ενώ στην ιστορία συμβάλλει και μια άλλη καθηγήτρια, η Κρίστυ, που αντιπαθεί και αυτή τον καθηγητή, και έτσι δημιουργούνται πολλά γεγονότα γύρω από τη σύνδεση αυτών των τεσσάρων ηρώων. Το ίδιο συμβαίνει και με τους άλλους πρωταγωνιστές. Σχεδόν όλοι συνδέονται μεταξύ τους με κάποιο τρόπο, δημιουργώντας «αυτόνομες ιστορίες» που δημιουργούν «επεισόδια».


Η σειρά, όπως προείπαμε, πραγματεύεται πολλά κοινωνικά και όχι μόνο θέματα. Ένα από αυτά είναι ο ρατσισμός. Στο κολλέγιο φοιτεί με υποτροφία ο Σιμόν, ένας 20χρονος έγχρωμος ο οποίος δέχεται τα πειράγματα και τα απρεπή σχόλια από συμφοιτητές του αλλά και σωματική επίθεση από μέλη ακροδεξιάς οργάνωσης. Δεν είναι τυχαίο ότι η σειρά προβάλει ένα τέτοιο περιστατικό δεδομένης της ανόδου της Χρυσής Αυγής στην Ελλάδα τα τελευταία δυο χρόνια. Θα προκαλούσε έκπληξη ενδεχομένως στους τηλεθεατές αν προβαλόταν ένα τέτοιο περιστατικό σε σήριαλ πριν 10 χρόνια, αφού τότε τέτοια δυσάρεστα γεγονόταν δεν προβάλονταν από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Ένα άλλο θέμα είναι η έκτρωση. Ένα εξαιρετικά λεπτό θέμα. Η ηρωίδα του έργου η Φαίη μένει έγκυος παρά τη θέληση της και αποφασίζει να μην κρατήσει το μωρό ύστερα από βασανιστική σκέψη. Θέλοντας οι σεναριογράφοι να δώσουν ένα θετικό παράδειγμα στις νέες κοπέλες που παρακολουθούν τη σειρά, βάζουν την ηρωίδα να εκφράζει την αποστροφή της προς την πράξη αυτή, λέγοντας πως πρόκειται για δολοφονία ενός βρέφους. Η φίλη της Φαίης, προσπαθώντας να την καθησυχάσει, της λέει ότι δεν είναι προτιμότερο να έρθει στον κόσμο ένα παιδί που δε θα έχει δυο γονείς που θα είναι αγαπημένοι μεταξύ τους και έτοιμοι να το μεγαλώσουν. Ένα άλλο θετικό παράδειγμα θέλουν να δώσουν και με το θέμα της αυτοκτονίας που πραγματεύεται η σειρά. Η Μαρία, ένα ευαίσθητο και συναισθηματικό κορίτσι κάνει απόπειρα αυτοκτονίας όταν ο Σταύρος τη χωρίζει για δεύτερη φορά. Η Μαρία τελικά δε χάνει τη ζωή της και αποφασίζει να γίνει πιο δυνατή και να συνεχίζει τη ζωή της ενώ μετανιώνει για αυτό που έκανε και για τον τεράστιο πόνο που έδωσε στους γονείς της.

Η μάχη του «καλού» με το «κακό» είναι και εδώ παρούσα. Ωστόσο, σε αντίθεση με άλλες σειρές, οι ήρωες δεν είναι μόνο «καλοί» και μόνο «κακοί». Δεν είναι μονοδιάστατοι χαρακτήρες, αλλά σύνθετοι και περίπλοκοι και δεν είναι πάντα το ίδιο και κυρίως δεν είναι το ίδιο με όλους. Η περιπλοκότητα των χαρακτήρων οφείλεται και στο ότι η σεναριογράφος Άννα Ανδριανού έχει σπουδάσει ψυχολογία («Μέσω της ανάλυσης περιεχομένου παρέχεται η δυνατότητα εμμέσου διερευνήσεως του παραγωγού της επικοινωνίας, ο οποίος εκφράζεται δια του υλικού που έχει παράξει και αποτελεί αποδεκτή ενδειξη για τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του πομπού και της ψυχολογικής του κατάστασης», Βαμβούκας Μ., 2002). Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι για τις «κακές» συμπεριφορές των ηρώων αποκαλύπτονται τα αίτια που οδηγούν σε αυτές, όπως ψυχικά τραύματα από την παιδική ηλικία ή έλλειψη αγάπης και προσοχής από τους γονείς.

Η ορχηστρική μουσική της σειράς (μουσικά χαλιά αλλιώς) είναι υποβοηθητική. Ανάλογα με τα συναισθήματα των ηρώων και την ένταση της κάθε σκηνής είναι ανάλογη. Χαρούμενη, δραματική, μουσική αγωνίας, μουσική σασπενς, μουσική λύπης, μουσική κινδύνου κτλ. Στο τέλος κάθε επεισοδίου ακούγεται ένα χαρακτηριστικό μουσικό κομμάτι 5 δευτερολέπτων που υποδηλώνει την αγωνία για το επόμενο επεισόδιο. Είναι η τελευταία σκηνή που συμβαίνει κάτι συνταρακτικό, όπως μια αποκάλυψη, που φέρνει τους ήρωες αντιμέτωπους με μια δύσκολη κατάσταση, και τους τηλεθεατές να αγωνιούν να δουν τις αντιδράσεις των ηρώων και την εξέλιξη του έργου.

Τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει ο γνωστός για τις δουλειές του στην τηλεόραση Δημήτρης Αρβανίτης. Σε αντίθεση με άλλα καθημερινά σήριαλ, το συγκεκριμένο έχει πιο γρήγορους ρυθμούς και πιο ευφάνταστη σκηνοθεσία, λόγω του ότι απευθύνεται και σε νεανικά κοινά, που έχουν συνηθίσει σε αυτό τον τρόπο τηλεθέασης.

Η κεντρική σεναριογράφος είναι η Άννα Ανδριανού η οποία έχει γράψει πολλά σενάρια για σειρές στην τηλεόραση και μαζί της συνεργάζονται και άλλοι έμπειροι και μη σεναριογράφοι, όπως ο Γιώργος Κρητικός. Οι διάλογοι είναι προσεγμένοι ώστε να ταιριάζουν στην ηλικία του κάθε ήρωα αλλά και στην εποχή. Λόγω του ότι πολλοί από τους ήρωες είναι νέοι, δε λείπει η νεανική αργκό που χρησιμοποιούν οι νέοι της Ελλάδας.

Οι ηθοποιοί που συμμετέχουν στην πλειοψηφία τους είναι γνωστοί και «τηλεοπτικοί» ως είθισται να λέγονται, δηλαδή έχουν συμμετέχει σε πολλές τηλεοπτικές δουλειές από τις οποίες έγιναν ευρέως γνωστοί. Μάλιστα κάποιοι όπως ο Αλέξανδρος Σταύρου και η Ελισάβετ Μουτάφη που ανήκουν στους πρωταγωνιστικούς ρόλους είναι γνωστοί από καθημερινές σειρές και έχουν καθιερωθεί σε αυτό το είδος. Μάλιστα η σειρά στην αρχή είχε κατηγορηθεί επειδή συμμετείχαν οι ίδιοι ακριβώς ηθοποιοί από προηγούμενες καθημερινές σειρές. Ωστόσο, συμμετέχουν και πολλοί νέοι ηθοποιοί που αποδεικνύουν ότι η νέα γενιά ηθοποιών έχει ταλέντο, όπως η Μυριέλλα Κουρεντή.







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου