Κυριακή, 29 Σεπτεμβρίου 2013

ΑΝΑΛΥΣΗ ΔΕΛΤΙΟΥ ΕΙΔΗΣΕΩΝ (ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΗ)














ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:

Θεατρικοποίηση και οπτικοποίηση της πολιτικής. Επιλογή, μελέτη και ανάλυση ενός (συγκεκριμένου) δελτίου ειδήσεων ιδιωτικού σταθμού (MEGA, ANT1, ALPHA, ΣΚΑΪ, STAR)



Εισαγωγή
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η παρουσίαση ενός δελτίου ειδήσεων της ελληνικής ιδιωτικής τηλεόρασης. Στην ανάλυση αυτή θα εστιάσουμε σε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Πιο συγκεκριμένα, το δελτίο ειδήσεων που επιλέχθηκε να παρουσιαστεί στις παραπάνω κατηγορίες ανάλυσης είναι το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του καναλιού STAR της 28ης Αυγούστου 2013 με κεντρική παρουσιάστρια την Ελένη Τσαγκά και συνολικής διάρκειας 1 ώρας, 1 λεπτού και 18 δευτερολέπτων. Το ονομαζόμενο ‘κεντρικό’ δελτίο του συγκεκριμένου καναλιού προβάλλεται στη βραδινή ζώνη του προγράμματος.


1. Εικονιστικά χαρακτηριστικά
Το κεντρικό δελτίο ειδήσεων ξεκινάει με ηχητική σήμανση εκκίνησης όπου παράλληλα προβάλλονται σύντομα αποσπάσματα από βίντεο με στιγμιότυπα από ρεπορτάζ.
Η εικόνα έπειτα μεταφέρεται σε μια αίθουσα, όπου στη διακόσμησή της επικρατεί το γκρι και μπλε χρώμα με την κεντρική παρουσιάστρια, την Ελένη Τσαγκά, καθισμένη σε ένα μεγάλο κυκλικό τραπέζι να προβάλλεται σε μακρινό πλάνο και με λήψη στα αριστερά της, ελαφρώς ψηλότερα από τα μάτια της παρουσιάστριας, ενώ η ίδια κοιτάει μπροστά της. Φοράει λευκό έντονο πουκάμισο με γιακά και ανοιχτό στο πάνω μέρος του θώρακα χωρίς να φαίνεται κάποια κάλυψη με ένδυμα από μέσα. Το μακιγιάζ της είναι θα λέγαμε τύπου βραδινό και αρκετά έντονο και το χτένισμά της τύπου επίσημο βραδινό.

2. Θεματική διάταξη ειδήσεων
Οι ειδήσεις με τη σειρά που παρουσιάζονται είναι στις εξής θεματικές:
1. εξωτερικές υποθέσεις, είδηση διεθνούς γεγονότος. Αναφέρεται στην προετοιμασία πολέμου ενάντια στη Συρία από τις δυνάμεις ΗΠΑ, Βρετανία, Γαλλία. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 3 λεπτά (0:00:17-0:03:20).
2. εξωτερικές υποθέσεις, είδηση διεθνούς γεγονότος. Αναφέρεται η ελληνική Κύπρος ως πιθανή βάση εξόρμησης των τριών δυνάμεων. Αναφέρεται σε πιθανά σχέδια τρόπου διεξαγωγής του πολέμου των τριών δυνάμεων στη Συρία. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 3 λεπτά (0:03:21-0:06:16).
3. εξωτερικές υποθέσεις, είδηση διεθνούς γεγονότος. Εξελίξεις γύρω από το θέμα της επίθεσης στη Συρία. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 2μιση λεπτά (0:06:17-0:08:43).
4. εξωτερικές υποθέσεις, ιστορία βασισμένη σε εγχώρια θέματα που αναφέρει ξένες χώρες. Η θέση των κομμάτων και του προέδρου της Δημοκρατίας στο ζήτημα του επικείμενου πολέμου στη Συρία (υπέρ της ειρήνης) και στις επιπτώσεις του στην Ελλάδα. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 2μιση λεπτά (0:08:45-0:11:06). Το εξωτερικό αυτό γεγονός καλύπτεται συνολικά σε περίπου 11 λεπτά.
5. Εγχώριο γεγονός, μακροοικονομία και φόροι. Εφαρμογή πολιτικής πάταξης λαθρεμπορίας και φοροδιαφυγής από τα πρατήρια καυσίμων. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 6 λεπτά (0:08:45-0:14:46).
6. Εγχώριο γεγονός, μακροοικονομία και φόροι, κοινωνικά ζητήματα. Το ποσό που θα κληθούν να πληρώσουν οι φορολογούμενοι σε διάφορα είδη φόρων μέχρι το τέλος του έτους. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 2 λεπτά (0:14:47-0:16:56). Το εγχώριο αυτό γεγονός διαρκεί συνολικά περίπου 8 λεπτά και καλύπτεται σε μικρότερο ποσοστό από το προηγούμενο εξωτερικό θέμα.
7. Εγχώριο γεγονός, πολιτική διαφθορά. Παράνομοι διορισμοί στο δημόσιο. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 3 λεπτά (0:16:57-0:19:35).
8. Εγχώριο γεγονός, υποθέσεις διάσημων προσώπων. Αυτοκτονία διάσημου σχεδιαστή μόδας. Παρουσίαση της αυτοκτονίας του θανόντος. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 3 λεπτά (0:19:36-0:22:11).
9. Εγχώριο γεγονός, υποθέσεις διάσημων προσώπων. Αυτοκτονία διάσημου σχεδιαστή μόδας. Συνομιλία με συνεργάτη του θανόντος για τα αίτια αυτοκτονίας. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 6 λεπτά (0:22:23-0:28:49).
10. Εγχώριο γεγονός, υποθέσεις διάσημων προσώπων. Αυτοκτονία διάσημου σχεδιαστή μόδας. Τα οικονομικά προβλήματα του θανόντος. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 4 λεπτά (0:28:50-0:32:42).
11. Εγχώριο γεγονός, υποθέσεις διάσημων προσώπων. Αυτοκτονία διάσημου σχεδιαστή μόδας. Απόψεις διάσημων προσώπων για το θάνατο του σχεδιαστή. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 3 λεπτά (0:32:43-0:36:48).
12. Εγχώριο γεγονός, υποθέσεις διάσημων προσώπων. Αυτοκτονία διάσημου σχεδιαστή μόδας. Απόψεις ενός διάσημου προσώπου για το θάνατο του σχεδιαστή. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 3 λεπτά (0:36:49-0:39:17). Το εγχώριο αυτό γεγονός διαρκεί συνολικά περίπου 20 λεπτά και καλύπτεται σε μεγαλύτερο ποσοστό από κάθε προηγούμενο θέμα.
13. Εγχώριο γεγονός, υποθέσεις διάσημων προσώπων. Η εξελίξεις της δίκης πρώην πολιτικού για οικονομική διαφθορά. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 3 λεπτά (0:39:18-0:41:48).
14. Εγχώριο γεγονός, περιβάλλον. Η εξέλιξη φωτιάς σε μια περιοχή. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 1 λεπτό (0:41:49-0:42:38).
15. Εγχώριο γεγονός, πολιτική κομμάτων, κοινωνικά ζητήματα. Αντίθεση ανάμεσα σε έναν υπουργό και του βουλευτή κόμματος της αντιπολίτευσης και αποφάσεις για πάταξη διαφθοράς στον τομέα της υγείας. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου  3 λεπτά (0:42:41-0:45:09).
16. Εγχώριο γεγονός, πολιτική κομμάτων. Απόφαση εκλογής του προέδρου κόμματος της αντιπολίτευσης ενός βουλευτή του σε θέση υποψηφίου του δήμου της πρωτεύουσας. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 1 λεπτό (0:45:10-0:46:41)
17. Εγχώριο γεγονός, κοινωνικό ζήτημα. Απόφαση για υποδοχή αιτήσεων παιδιών σε βρεφονηπιακούς σταθμούς. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 2 λεπτά (0:46:42-0:48:33).
18. Εγχώριο γεγονός, υποθέσεις διάσημων προσώπων. Θύματα διάρρηξης και κλοπής δύο διάσημα πρόσωπα. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 2 λεπτά (0:48:34-0:50:12).
19. Διεθνές γεγονός, υποθέσεις διάσημων προσώπων. Επίσκεψη διάσημου ηθοποιού σε χώρα για φεστιβάλ, θέμα της νέας ταινίας του ηθοποιού. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 2 λεπτά (0:50:13-0:50:46).
20. Διεθνές γεγονός, πυρκαγιά σε ευρωπαϊκή χώρα. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 2 λεπτά (0:50:47-0:53:18).
21. Διεθνή γεγονότα, παράξενες ειδήσεις από διάφορα μέρη του κόσμου. Πτώση με αλεξίπτωτο στην Αμερική από ουρανοξύστη για καλό σκοπό, έθιμο ‘πόλεμος ντομάτας’ στην Ισπανία, διαζύγιο διάσημων προσώπων της ξένης σόουμπιζ.  Το θέμα καλύπτεται σε περίπου ένα λεπτό (0:53:19-0:54:42).
22. Εγχώριο γεγονός, υποθέσεις διάσημων προσώπων. Εμφάνιση διάσημου εγχώριου τραγουδιστή σε γειτονική χώρα. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 2 λεπτά (0:54:43-0:56:22).
23. Αθλητικά γεγονότα. Το θέμα καλύπτεται σε περίπου 5 λεπτά (0:56:23-1:01:18).

3. Ανάλυση λεκτικών στοιχείων
Λόγω περιορισμών έκτασης της εργασίας θα εστιάσουμε σε μερικές μόνο ειδήσεις στις γλωσσικές επιλογές που αυτές που προβάλλονται. Έτσι, η πρώτη είδηση με την οποία ξεκίνησε το δελτίο της εξεταζόμενης πολεμικής επίθεσης των τριών δυτικών υπερδυνάμεων σε χώρα Μέσης Ανατολής περιγράφεται ως ‘στρατιωτική επίθεση’ και αιτιολογείται ‘ως απάντηση [των ΗΠΑ-Βρετανία-Γαλλία] στη χρήση χημικών’ από τη μεριά της Συρίας. Η απόφαση για μια τέτοια πολιτική κίνηση εναντίωσης σε μια άλλη χώρα αποδίδεται σύμφωνα με άλλους γενικά ‘όπως υποστηρίζουν’, στο ‘καθεστώς Ασάντ’. Ωστόσο, ύστερα η απόφαση πολέμου προβάλλεται ως αποκλειστικά του προέδρου των ΗΠΑ Μπάρακ Ομπάμα, αφού λέγεται ότι ‘δεν έχει λάβει ακόμα επισήμως την οριστική του απόφαση’.
Η παρουσίαση του ρεπορτάζ του όγδοου θέματος (θάνατος διάσημου προσώπου) γίνεται τόσο με έναν μελοδραματικό τίτλο στην οθόνη ΣΟΚ: ΒΡΕΘΗΚΕ ΝΕΚΡΟΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ Ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΣΛΑΝΗΣ όσο και με μια μελοδραματική περιγραφή από τον εκφωνητή: ‘Μεσημέρι στο Κολωνάκι. Παρά τη ζέστη η ατμόσφαιρα έχει παγώσει με την είδηση που έχει γνωστή. Εκεί που καθημερινά μπαινόβγαιναν μοντέλα και κυρίες του Κολωνακίου, τώρα ανεβοκατεβαίνουν αστυνομικοί και διασώστες του ΕΚΑΒ.’ Προβάλλεται φωτογραφία από κινητό με το νεκρό διάσημο στο πάτωμα και με αλλοιωμένα τα pixel της φωτογραφίας για να μη διακρίνεται το σώμα του, ενώ παράλληλα ο δημοσιογράφος-εκφωνητής λέει: ‘Μόλις μπήκαν μέσα τον βρήκαν σε αυτή τη θέση, όπως φαίνεται και στη φωτογραφία που εξασφάλισε αποκλειστικά το STAR…’ Το ρεπορτάζ κλείνει προβάλλοντας ξανά την ίδια εικόνα του θανόντος. Παρατηρούμε πως σκηνές θανάτου παρουσιάζονται με ευκολία μπροστά στα μάτια των τηλεθεατών, για χάρη της αποκλειστικότητας και χωρίς την άδεια των οικείων του θανόντος. Η κεντρική παρουσιάστρια σχολιάζει το γεγονός: ‘μεγάλη θλίψη κυρίες και κύριοι στο χώρο της μόδας’.
Στην παρουσίαση του ένατου θέματος, όπου ουσιαστικά συνεχίζεται το ρεπορτάζ για την αντίδραση του κόσμου στο θάνατο του διάσημου προσώπου, η κεντρική παρουσιάστρια διακόπτει το ρεπορτάζ της δημοσιογράφου, όταν η τελευταία αναφέρει: ‘οι δυο αδερφές του είναι συγκλονισμένες, συντετριμμένες…’ προσθέτοντας ‘αν μου επιτρέπεις Αγάθη, δεν είναι μόνο η οικογένεια του Μιχάλη Ασλάνη συγκλονισμένη…’, ώστε η δημοσιογράφος να προσθέσει ‘είναι όλος ο χώρος της μόδας’. Η παρουσιάστρια επεμβαίνει: ‘όχι μόνο, γιατί Αγάθη ήταν ιδιαίτερα αγαπητός, είχε τη ζωή που είχε, τη φανταχτερή, τη λαμπερή, αλλά παρέμενε πάντα ταπεινός, προσήνης, γελαστός, ήταν ευαίσθητος, ήταν ιδιαίτερα αγαπητός άνθρωπος ο Μιχάλης Ασλάνης’. Η περιγραφή αυτή της παρουσιάστριας μοιάζει, θα λέγαμε, με επικήδειο λόγο, ενώ οι απόψεις που εκφέρονται θεωρείται ότι αντιπροσωπεύουν την κοινή γνώμη (ιδιαίτερα αγαπητός) με λόγο καθημερινό και απλό. Στη συνομιλία προστίθεται ένα διάσημο πρόσωπο από το χώρο της μόδας και συνεργάτης του θανόντος, στον οποίο η δημοσιογράφος θέτει έμμεσα την ερώτηση ‘αν είχε δώσει σημάδια γι’ αυτό που θα ακολουθούσε, γι’ αυτό που θα ζούσε όλη η Ελλάδα σήμερα’. Εδώ ο θάνατος ενός διάσημου θεωρείται πως αφορά όλη την Ελλάδα. Είναι, ωστόσο, επιλογή του καναλιού να προβάλλεται ως είδηση η αυτοκτονία ενός διάσημου ως κάτι που συγκλονίζει όλη την Ελλάδα, τη στιγμή που άνθρωποι αυτοκτονούν καθημερινά λόγω της κρίσης. Ο συνεργάτης του θανόντος αναφέρει πως ‘ο μεγάλος κλονισμός ήταν πριν από περίπου ενάμιση χρόνο, όταν τον έκλεψαν να το πω έτσι ωμά συνεργάτες του που είχε μαζί 10 χρόνια, ένα βράδυ του πήραν πάρα πολλά μετρητά, πολλά φορέματα, πολλά νυφικά και εξαφανίστηκαν’, ενώ στη συνέχεια η παρουσιάστρια προσθέτει την ερώτηση ‘ήταν ικανό αυτή η κλοπή, αυτή η κλοπή Αγάθη σε εισαγωγικά, ήταν ικανή να οδηγήσει σε οικονομική καταστροφή το Μιχάλη Ασλάνη;’ Η δημοσιογράφος απαντά ‘Δεν ήταν μόνο αυτή η κλοπή Ελένη, πραγματικά ο Μιχάλης Ασλάνης έχει πει πως είχε εξαπατηθεί και από δύο συνεργάτες του. Ήταν και σε δικαστική διαμάχη ο Μιχάλης Ασλάνης’. Παρατηρούμε εδώ πως και οι δύο δημοσιογράφοι και ο συνεργάτης του, ενώ δεν έχει αποδοθεί δικαιοσύνη ακόμα για το θέμα της καταγγελίας της κλοπής, χαρακτηρίζουν ως δεδομένο το γεγονός. Εδώ παραβιάζονται ανθρώπινα δικαιώματα του πολίτη. Παρακάτω ο συνεργάτης του θανόντος αναφέρει: ‘οι άνθρωποι που τον βρήκαν είπαν να το πω έτσι ωμά το πτώμα δε μύριζε, άρα είχε πεθάνει πρόσφατα’. Εδώ παρακολουθούμε τη μεταχείριση ενός φυσιολογικού γεγονότος, της σήψης, με ασεβή τρόπο και την παρουσίασή του ως κάτι το απεχθές.
Στο δέκατο θέμα ξαναδικάζονται από την κοινή γνώμη οι δύο γυναίκες οι καταγγελίες εις βάρος των οποίων δεν έχουν αποδειχθεί ακόμη. Επιπλέον, προβάλλεται από ένα συγγενή του θανόντος που είχε καταγγείλει το θέμα η καταγωγή της μιας εκ των δυο, ενώ αυτή η πληροφορία δε σχετίζεται με το θέμα, αλλά αναπαράγει ρατσιστικά στερεότυπα: ‘Τον καταστρέψανε δυο γυναίκες. Μια από την Αλβανία και μια από την Πάτρα’. Τα ΜΜΕ πολύ συχνά, όπως εμφανώς και εδώ, καταστρατηγούν το δεοντολογικό κώδικα δημοσιογραφίας του σεβασμού στα ανθρώπινα δικαιώματα, έχοντας προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις ανθρωπιστικών οργανώσεων και κινημάτων (Curran, 2005).
Η μελοδραματικότητα συνεχίζεται και στο άνοιγμα του ενδέκατου θέματος, όπου ο τίτλος του ρεπορτάζ είναι ‘‘‘ΠΑΓΩΣΕ’’ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΟΔΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΞΑΦΝΙΚΟ ΧΑΜΟ ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΑΣΛΑΝΗ’, ενώ παρουσιάζονται τμήματα ποιητικής του συλλογής που έχουν πεσιμιστικό τόνο και αναφέρουν τη μοναξιά και το θάνατο υπό τον τίτλο ‘ΜΕ ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΦΑΝΕΡΩΝΕ ΤΗΝ ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ ΤΟΥ’. Το σύντομο σήριαλ της ζωής του στο ρεπορτάζ περιλαμβάνει και εικόνες από τη ‘βίλλα του’ στο νησί της Μυκόνου, μέρος όπου προβάλλονται συνήθως οι διάσημοι. Όλα τα ρεπορτάζ στα θέματα τα σχετικά με το θάνατο του διάσημου αυτού προσώπου, μπορούμε να πούμε κάλλιστα πως θεματοποιούν και θεατρικοποιούν, σύμφωνα με το Meyer, τη ζωή του και την προβάλλουν ως μια σαπουνόπερα για τη ψυχαγωγία του κοινού (Meyer, 2000). Η προβολή του συναισθήματος, όπως γίνεται στα παραπάνω ρεπορτάζ, παίζει κεντρικό ρόλο στη θεατρικοποίηση αυτή που ασκείται από τα ΜΜΕ της μετα-νεωτερικής εποχής (Δεμερτζής & Λίποβατς, 2006).
Στο δωδέκατο θέμα παρουσιάζεται μια φωτογραφία από πρόσφατη έξοδο του θανόντος με άλλα διάσημα άτομα και σχολιάζεται για ένα λεπτό περίπου και από την παρουσιάστρια και από μια δημοσιογράφο: ‘…Πήγανε μαζί στο Κολωνάκι, καθίσανε με μεγάλη παρέα, φάγανε παγωτό και συνομιλήσανε για όλα τα θέματα που απασχολούσαν το Μιχάλη Ασλάνη’. Παρατηρείται μια εμμονή με την ιδιωτική ζωή των διάσημων. Τέλος, η περιοχή Κολωνάκι που είναι μέρος διαμονής και προβολής διασήμων προσώπων αναφέρεται συνολικά στο δελτίο ειδήσεων περίπου 30 φορές, όπως προηγουμένως η Μύκονος περίπου 5 φορές.
Στο δέκατο τρίτο θέμα παρουσιάζεται αναπαράσταση τμήματος της δίκης πολιτικού προσώπου που έχει κατηγορηθεί για χρηματικές υπεξαιρέσεις. Όπως αναφέρουν και οι Αλιβιζάτος (2005) και Παπαχελάς (2010), η σύγχρονη ειδησεογραφία αρέσκεται στην κάλυψη θεμάτων σκανδαλοθηρικού περιεχομένου, αφού λειτουργεί ως απόδοση δικαιοσύνης ενάντια στη διαφθορά της δημοκρατίας στη συνείδηση του θεατή.
Το δέκατο πέμπτο θέμα προλογίζεται με τον τίτλο στην οθόνη ‘ΑΓΡΙΑ ΚΟΝΤΡΑ ΑΔΩΝΗ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ-ΣΤΑΘΗ ΠΑΝΑΓΟΥΛΗ’ και με εκφράσεις στο ρεπορτάζ ‘άναψαν τα αίματα’, ‘πρωτοφανείς χαρακτηρισμοί’, ‘όλοι περίμεναν την αντίδραση του Άδωνη Γεωργιάδη στους χαρακτηρισμούς’ (όπου το ‘όλοι’ δε διευκρινίζεται, σαν να αφορά την κοινή γνώμη η αντιπαράθεση αυτή), στοιχεία που φανερώνουν την εστίαση σε μικροκομματικά θέματα και στο λαϊκισμό του δελτίου ειδήσεων. Ο λαϊκισμός είναι περισσότερο συχνός στην τηλεπολιτική των δελτίων ειδήσεων κατά τους Mazzoleni (2006), Αρβανίτη (2006) και Ευαγγελάτο (2006), ως μια προσπάθεια ανταπόκρισης στον ανταγωνισμό και την επιβίωσή τους. Σύμφωνα, άλλωστε, με το Δεμερτζή (2004), η εστίαση στα πολιτικά πρόσωπα αντί της ίδιας πολιτικής που ασκείται από ένα κόμμα είναι συχνό φαινόμενο των ΜΜΕ. Η έμφαση στα πρόσωπα επιτρέπει, κατά το συγγραφέα, να προβάλλονται συγκεκριμένα πρόσωπα και διαμέσω αυτών ένα κόμμα να προωθεί και τις εκάστοτε πολιτικές επιλογές του, εξαιτίας της δημοσιότητας που του επιτρέπουν τα ΜΜΕ.
Στο δέκατο έκτο θέμα προβάλλεται η ρατσιστική αντίθεση του προέδρου ακροδεξιού κόμματος της Βουλής για έναν μαύρο διεθνή παίχτη του μπάσκετ, τον οποίο υποδέχτηκε ο πρωθυπουργός στην οικία του, το Μέγαρο Μαξίμου λέγοντας ο δημοσιογράφος εκφωνητής πως ‘μάλιστα είπε πως η οικογένεια του Αντετοκούμπο θα έπρεπε να μεταφερθεί με αστυνομική κλούβα στην Καλογρέζα εννοώντας προφανώς την αμυγδαλέζα’. Ο ρατσισμός που προβάλλεται με αστεϊκή διάθεση και λαϊκότροπο λόγο από τον πρόεδρο του κόμματος και μεταφέρεται από το συντάκτη του ρεπορτάζ αποσυνδέει τα κόμματα από την υποχρέωσή τους για τη δημοκρατική δράση τους (Meyer &. Hinchman, 2008).
Το δέκατο ένατο θέμα παρουσιάζεται με χαρούμενη διάθεση από την παρουσιάστρια: ‘Και αν οι φανατικές του θαυμάστριες αναρωτιούνται πού είναι, εμείς οφείλουμε να τις ενημερώσουμε ότι ο γοητευτικός εργένης Τζορτζ Κλούνευ βρίσκεται στη Βενετία για το κινηματογραφικό φεστιβάλ’. Η ιδιωτική ζωή των διάσημων προσώπων προβάλλεται ως κάτι που αφορά το γυναικείο πληθυσμό. Και εδώ, όπως και στο θέμα του θανάτου του σχεδιαστή μόδας και των δύο συνεργατών του που έχουν κατηγορηθεί από τους δημοσιογράφους για εγκλήματα, για τα οποία δε δικάστηκαν ακόμα, παραβιάζεται η αρχή της ιδιωτικότητας του ατόμου, μια συνθήκη, ωστόσο, που για να εξασφαλιστεί απαιτούνται νέες ειδικές ρυθμίσεις (Αλιβιζάτος, 1998). Ο McQuail (2005), πάντως, επισημαίνει την έλλειψη λογοδοσίας των συντακτών των σημερινών ΜΜΕ, η οποία τους υποχρεώνει να αναλαμβάνουν τη συνέπεια των λόγων τους, προτού δημοσιεύσουν ένα θέμα.
Τέλος, μπορούμε να πούμε πως όλα τα εγχώρια γεγονότα του δελτίου συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με την οικονομική κρίση.

Επίλογος
Από την ανάλυση του κεντρικού δελτίου ειδήσεων του Star η έρευνά μας καταλήγει στο ότι το δελτίο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί απολιτικοποιημένο και με έμφαση στην κοινωνική διάσταση των γεγονότων. Το μεγαλύτερο μέρος του το καταλαμβάνουν ειδήσεις από υποθέσεις διάσημων προσώπων.












ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Αλιβιζάτος, Ν. (2005). Απόψεις όπως παρατίθενται σε εκδήλωση της δημοσιογραφικής παράταξης με θέμα Συσπείρωση Δημοσιογράφων Δούρειος Τύπος, στο Νταρζάνου, Α. Η δημοσιογραφία στην εποχή της διαπλοκής των σκανδάλων και της κρυφής κάμερας, Η Αυγή, 10 Νοεμβρίου, 6.

Αλιβιζάτος, Ν. (1998). Η σύγκρουση ιδιωτικότητας και διαφάνειας, Το Βήμα, 6 Δεκεμβρίου. Διαθέσιμο στο
[τελευταία πρόσβαση 1.9.2013].

Αρβανίτης, Κ. (2006). «Θέσεις για το δημοσιογραφικό λόγο», σ. 195-197. Στο Ν. Τσιτσανούδη – Μαλλίδη (επιμ.) Η λαϊκή γλώσσα των ειδήσεων. Αθήνα: Εμπειρία Εκδοτική.

Curran, J. (2005). Δημοκρατία και μέσα μαζικής επικοινωνίας, Ζητήματα Επικοινωνίας, 2, 19-38.

Δεμερτζής, Ν. & Λίποβατς, Θ. (2006). Φθόνος και μνησικακία-Τα πάθη της ψυχής και η κλειστή  κοινωνία. Αθήνα: Πόλις.

Δεμερτζής, Ν. (2004). ‘Η πολιτική του προσώπου και το πρόσωπο της πολιτικής. Όψεις της τηλε-πολιτικής’ στο Λεβεντάκος, Δ. (επιμ.). Τηλεόραση και Ελληνική Κοινωνία. Αθήνα: Εικών.

Δεμερτζής, Ν. (2002). Πολιτική Επικοινωνία, Διακινδύνευση, Δημοσιότητα, Διαδίκτυο. Αθήνα: Παπαζήσης.

Ευαγγελάτος, Ν. (2006). Κρίσεις για τον σύγχρονο τηλεοπτικό λόγο (σ. 191-193). Στο Ν. Τσιτσανούδη – Μαλλίδη (επιμ.) Η λαϊκή γλώσσα των ειδήσεων. Αθήνα: Εμπειρία Εκδοτική.

Mazzoleni, G. (2006). Λαϊκισμός και μέσα ενημέρωσης, Ζητήματα Επικοινωνίας, 4: 7-17.

McQuail, D. (2005). Λογοδοσία και δημοσίευση στην εποχή της πληροφορίας, Ζητήματα Επικοινωνίας, 2: 5-18.

Meyer, T & Hinchmann, L. (2008). Από τη δημοκρατία των κομμάτων στη δημοκρατία των ΜΜΕ. Αθήνα: Πολύτροπον.

Παπαχελάς, Α. (2010). Σκάνδαλα, ΜΜΕ και δημοσιογραφία, Η Καθημερινή, 8 Σεπτεμβρίου, σ. 1.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου