Κυριακή, 26 Μαΐου 2013

ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΜΜΕ

Καλησπερα αγαπητοι αναγνωστες,
στο σημερινο ποστ θα απομαγνητοφωνησω μαθημα απο τη σχολη μου. Την Τριτη, αλλωστε, δινω γραπτες εξετασεις, οποτε θα με βοηθησει αυτο. Το μαθημα λεγεται Regulation schemes in film and media market.

ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 25/2/2013

Η "Καθημερινη" ειναι δεξια. Δεν ειναι συνδεδεμενη με τη ΝΔ. Ειναι συνδεδεμενη με μια φιλελευθερη, νεοφιλελευθερη, συντηρητικη και ουτε καθεξης αποψη και θεση του κοσμου. Εκει εχεις μια ισχυρη ιδεολογικη συνδεση στο εντυπο, οχι απλα κομματικη. Ο Ριζοσπαστης ειναι το θεσμικο οργανο του ΚΚΕ. Τα Νεα, το Βημα, η Καθημερινη παιζουν σε μια λογικη περισσοτερο ιδεολογικη. Δεν καθονται να προσκολληθουν σε ενα συγκεκριμενο κομματικο σχηματισμο. Μπορει να παιζουν σε διαφορετικα ταμπλο, αλλα η ιδεολογικη τους λογικη ειναι κεντροδεξια για τα Νεα και το Βημα, δεξια για την Καθημερινη, κεντροαριστερη για την Ελευθεροτυπια. Εχουν μια ιδεολογια, την οποια ιδεολογια διακρινεις με μια σχετικη συνεπεια. Οι ιδεολογικες καταταξεις ειναι πολυ πιο δυσκολο να αλλαξουν απο τις κομματικες.

Υπαρχει μια δεδομενη διχοτομηση μεταξυ δημοσιων και ιδιωτικων σταθμων ως προς τη λογικη με την οποια δομουν το προγραμμα τους. Στα δημοσια εχεις εναν προσανατολισμο στην κουλτουρα και στην ποιοτητα, εχεις στα ιδιωτικα αντιστοιχα εναν προσανατολισμο προς το καταναλωτικο, το φτηνο, το ευπεπτο και ουτω καθεξης.

Μπορει να εχουμε εναν ποσοτικο πλουραλισμο ως επι το πλειστον στο περιεχομενο των μεσων που καταναλωνουμε, κυριως στο ψυχαγωγικο περιεχομενο, αλλα το θεμα ειναι τι ποιοτικος πλουραλισμος υπαρχει.

Οι μιντιακοι οργανισμοι εδω στην Ελλαδα ειναι οργανισμοι που κινουνται σε πολυ στενα ιδεολογικα ή κομματικα πλαισια. Αυτο δεν υπαρχει σε αλλες χωρες, οπως στη Βορεια Ευρωπη. Στην Ελλαδα ο καθε εργαζομενος δημοσιογραφος αυτολογοκρινεται ως ενα βαθμο και ο ιδιος για να ταιριαξει με τη γραμμη του μεσου στο οποιο δουλευει.

Φοιτητης : Χθες εγινε μια αποπειρα αποδρασης απο τον Κορυδαλλο στα Τρικαλα. Σημερα που ειδα δυο μεσημεριανα δελτια ειδησεων και τα δυο ειχαν πρωτο θεμα την αποδραση και κολλησαν εκει. Τι εγινε, πως εγινε, σχεδιαγραμματα, τι ειπε ο υπουργος. Δηλαδη συνανταμε αποπροσανατολισμο του κοινου...τι με νοιαζει εμενα αν ο αλλος επεσε απο μια ανεμοσκαλα; Τι κι αν ηταν στη φυλακη, τι εξω, δεν αλλαζει τη ζωη μου.

Καθηγητης : Αυτο εχει να κανει με τη λογικη των μεσων. Στο προηγουμενο μαθημα μιλησαμε για την ενημερωδιασκεδαση η οποια βρισκεται τοσο σε περιεχομενα ενημερωτικα οσο και σε ψυχαγωγικα.

Φοιτητης : Αυτο πουλαει γιατι εχει αιματα, αποδρασεις, δραση, πυροβολισμοι.

Καθηγητης : Πουλαει, επισης, γιατι εχεις φτιαξει και μια γενικοτερη τετοια κουλτουρα στον κοσμο για να πουλαει αυτο το πραγμα.

Φοιτητης : Δεν ειναι μονο οικονομικα τα συμφεροντα.

Καθηγητης : Πρωτιστως, ειναι εδω οικονομικα. Δεν ειναι μονο ιδεολογικα. Με ανεξοδο τροπο, με ενα συνεργειο που θα παει να παρει 5 εικονες, με μια ανταποκριση απο το TV ΤΡΙΚΑΛΑ, σκεψου ποσο χρονο τηλεοπτικο καλυψανε ανεξοδα με εντυπωσιακες εικονες και αφηγησεις.

Φοιτητης : Πιστευω οτι στην περιοδο κρισης που ζουμε συμφερει παρα πολυ τα μεσα ως ιδεολογικοι μηχανισμοι να προβαλλουν πρωτα τετοια θεματα και να εστιαζουν παρα πολυ σε αυτα. Καταρχας, εκθειαζουν την κυβερνηση και κατα δευτερον αποπροσανατολισμος...

Καθηγητης : Για σενα ειναι αποπροσανατολισμος και ενσημα στην κυβερνηση που εχουμε την οποια βλεπεις αρνητικα, για αλλους ειναι το πιο σημαντικο γεγονος της ημερας.

Φοιτητης : Ειναι;

Καθηγητης : Σκεψου αυτους της αντιστροφης ιδεολογιας απο εσενα.

Φοιτητης : Επηρεαζει πραγματικα τη ζωη τους αυτο το γεγονος;

Καθηγητης : Ολους αυτους τους οποιους νιωθουν οτι απειλουνται απο την οποιαδηποτε εγκληματικοτητα, μπορει να τους επηρεασει σημαντικα.

Φοιτητης : Πρακτικα επηρεαζονται 20 ανθρωποι.

Καθηγητης : Εγω θα δεχτω οτι ψυχολογικα μπορει να επηρεαζονται 2 εκατ. ανθρωποι οι οποιοι θα λεγανε αν εφευγε "τι ξεφραγκο αμπελι ειναι οι φυλακες". Στο προσωπο του Βλαστου θα βλεπανε ενα σωφρονιστικο συστημα που δεν μπορει να λειτουργησει σωστα κτλ.

Φοιτητης : Σε αυτο που ειπε ο Δημητρης, συμφωνω, οτι το οικονομικο ειναι το εμμεσο. Εκτος του οτι ειναι φτηνο και ευκολο δηλαδη να γινει ενα θεμα σαν αυτο, αν δεχτουμε οτι τα συμφεροντα των ΜΜΕ και τα κυβερνητικα ειναι ταυτισμενα, η κυβερνηση περναει ενα μηνυμα οτι οι φυλακες μας ειναι ασφαλεις και δεν ειναι ξεφραγκο αμπελι, αυτο ειναι ανεκτιμητης αξιας. Δε νομιζω οτι υπαρχει ανθρωπος εξυπνος που θεωρει την ειδηση αυτη σημαντικη. Η μανα του Βλαστου να το καταλαβω.

Καθηγητης : Κι ομως, για καποιους ειναι σημαντικη ειδηση.

Φοιτητης : Στο κεφαλι τους. Αν καποιος θεωρει σημαντικη ειδηση αν χωρισε η Βισση, αυτος μας ειναι αδιαφορος.

Καθηγητης : Ναι αλλα το κεφαλι μας απο που διαμορφωνεται; Ποιος μας διαμορφωνει το τι ειναι σημαντικο;

Φοιτητρια : Το θεμα ειναι οτι ειναι εντυπωσιακη ειδηση, δεν ειναι σημαντικη ειδηση.

Καθηγητης : Η εξιστορηση του γεγονοτος ειναι η ειδηση. Απο κει και περα, ολο το εντυπωσιακο περιτυλιγμα δεν ειναι ειδηση.

Φοιτητης : Ειναι ενημερωδιασκεδαση. Το κοινο θα μπει σε μια διαδικασια να αναλυσει τα γεγονοτα; Ποτε δεν το εκανε για να το κανει τωρα.

Καθηγητης : Δεν ειμαστε ομως ολοι ιδιοι. Και μονο το γεγονος οτι καθομαστε και τα συζηταμε αυτα τα πραγματα...

Φοιτητης : Αυτοι που δεν ειναι ιδιοι θα κανουν αυτο που εκανε ο Μητσος και θα πει "τι μας πουλανε; φουμαρα με μεταξωτες κορδελες"...

Καθηγητης : Ειμαστε 5-10 ανθρωποι εδω περα και το συζηταμε κριτικα και σκωπτικα αυτο το θεμα, προφανως αυτο σημαινει οτι δεν ειμαστε ολοι ιδιοι. Προφανως σημαινει οτι δεν υπαρχουν καποια απολυτα ορια μεταξυ mainstream και εναλλακτικου και οτι ο καθενας μπορει να κανει τη δικη του αναγνωση.

Φοιτητης : Αυτη τη στιγμη μιλαμε για μεσα ΜΑΖΙΚΗΣ ενημερωσης. Απο τη στιγμη που χρησιμοποιουμε τον ορο αυτο, θα το δουμε κατω απο το πλαισιο του μαζικου.

Καθηγητης : Η αποκωδικοποιηση του μαζικου περιεχομενου δεν ειναι μαζικη γιατι γινεται εξατομικευμενα. Ειναι αλλος ο τροπος παραγωγης, αλλο ο τροπος καταναλωσης.

Φοιτητης : Εγω σαν σκηνοθετης ομως που θα κληθω ειτε να πλαισιωσω ειτε να δημιουργησω, αναγκαστικα θα πρεπει να το δω στο τι θα εχει μαζικα απηχηση. Η αναλυση του περιεχομενου του, οσο καλη και ακαδημαικη κι αν ειναι, δεν προκειται να αλλαξει τα πραγματα.

Καθηγητης : Ναι αλλα το ιδιο περιεχομενο που θα παραξεις εσυ, εστω οτι οι καταναλωτες ειμαστε 8, θα εχουμε 8 διαφορετικες αναγνωσεις στο ιδιο περιεχομενο που εφτιαξες εσυ με τον δικο σου τροπο και να συμφωνουν με τη δικη σου αναγνωση και με τη δικη σου λογικη μονο ενας ή και κανενας.

Φοιτητης : Εγω αυτο που καταλαβαινω απο τα ΜΜΕ ειναι οτι θελουν να χειραγωγουν τις συμπεριφορες.

Φοιτητρια : Εμεις που ειμαστε δημοσιογραφοι, δεν εκπαιδευομαστε να παρουσιαζουμε τις ειδησεις με εναν συγκεκριμενο τροπο;

Καθηγητης : Η σωστη εκπαιδευση ειναι να παρουσιαζετε τις ειδησεις με οσο πιο αντικειμενικο τροπο γινεται. Τα ΜΜΕ προσφερουν κοινωνικοποιηση. Η κοινωνικοποιηση δεν ειναι μονο η ενημερωση για θεματα της τρεχουσας επικαιροτητας. Η κοινωνικοποιηση ειναι αυτη που θα σου μεταδωσει δια των μεσων κυριαρχα προτυπα, αντιληψεις, ιδεολογιες, τροπους θεασης της πραγματικοτητας, ερμηνειες της πραγματικοτητας. Ολα αυτα ειναι σε ενα γενικοτερο κομματι πληροφορησης η οποια εμπεριεχεται στην ψυχαγωγια. Το θεμα ειναι απο ολα τα ψηγματα πληροφορησης και κοινωνικοποιησης που θα σε κανουν κοινωνο της πραγματικοτητας γυρω σου τι εσυ θα αλιευσεις και τι εσυ θα κρατησεις. Γιατι αν κρατουσαμε ολοι τα ιδια και με την ιδια λογικη θα ημασταν και ολοι ιδιοι. Δεν ειμαστε ομως ολοι ιδιοι. Ειμαστε ισοι αλλα οχι ιδιοι.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου