Στη θεωρια των media, και οσον αφορα την επιδραση που εχει η τηλεοραση στο κοινο υπαρχουν τρεις σχολες. Η μια ειναι αυτη που υποστηριζει οτι δεν υπαρχουν επιδρασεις ή αν υπαρχουν ειναι ελαχιστες, η αλλη οτι οι επιδρασεις υπαρχουν και μαλιστα ειναι πανισχυρες και η τελευταια οτι υπαρχουν επιδρασεις αλλα σε συγκεκριμενους τυπους ανθρωπων.
Η πρωτη σχολη υποστηριζει οτι η τηλεοραση δεν ειναι το παντοδυναμο μεσο μεταδοσης μηνυματων και οτι οι διαπροσωπικες επαφες και συζητησεις ειναι αποδοτικοτεροι διαυλοι πειθους οσον αφορα στη μεταβολη των στασεων και αντιληψεων των ανθρωπων. Οι οποιες επιδρασεις της τηλεορασης δημιουργουνται απο τους ιδιους τους χρηστες της και ετσι δεν πρεπει να καταλογιζουμε το μεσο. Η ενημερωση και η ψυχαγωγια ειναι αναγκες που υπηρχαν και πριν την τηλεοραση η οποια εχει αντικαταστησει το θεατρικο θιασο ή το κουτσομπολιο της γειτονιας. Η τηλεοραση επιτελει το ρολο της και απο κει και περα επαφιεται στον τηλεθεατη τι χρηση θα κανει και δεν επηρεαζει η ιδια καθολου τις αποφασεις και τις δρασεις του.
Η δευτερη σχολη υποστηριζει οτι η τηλεοραση ειναι το πανισχυρο μεσο ενημερωσης και ψυχαγωγιας και οτι ο μεσος ανθρωπος την εμπιστευεται και εξαρταται σε μεγαλο βαθμο απο αυτα που λεει και δειχνει, χωρις να τα αμφισβητει ιδιαιτερα. Δεχεται αμασητα οσα του σερβιρουν τα δελτια ειδησεων, ενω χανει χρονο παρακολουθωντας εκπομπες που δεν του προσφερουν τιποτα ουσιαστικο, αλλα τον αποχαυνωνουν και τον αποπροσανατολιζουν απο αλλα σοβαρα θεματα. Ο ανθρωπος καταναλωνει μεγαλη ποσοτητα μηνυματων και εικονων απο την τηλεοραση και σταδιακα αντιλαμβανεται τον εαυτο του και τους αλλους συμφωνα με αυτα που του πλασαρει η τηλεοραση. Συμφωνα με την οπτικη αυτη, η τηλεοραση λογω της τεραστιας δυναμης της, εχει τη δυνατοτητα να υποβαθμιζει τον πολιτισμο, παραγοντας περιεχομενο, που δεν ειναι χρησιμο, αλλα ευτελες και ευπεπτο προκειμενου να αρεσει στις μαζες. Προγραμματα λαικης καταναλωσης που δεν απαιτουν απο τα μελη του κοινου να σκεφτουν ή να ερμηνευσουν κριτικα οσα βλεπουν. Ετσι, συμφωνα με την ιδια αποψη, οι ανθρωποι μετα απο μακρα εκθεση σε αυτου του ειδους την κουλτουρα, χανουν την ικανοτητα τους να κατανοουν περιπλοκοτερες μορφες περιεχομενου. Οι ανθρωποι αποστρεφονται το δυσκολο και δυσνοητο και επιζητουν το ευπεπτο και το ευκολο και αυτο το βρισκουν στην τηλεοραση.
Η τριτη σχολη θεωρει οτι η τηλεοραση επιφερει καποιες επιδρασεις αναλογα ομως με τον ανθρωπο και αναλογα με τις συνθηκες. Η τηλεοραση απο μονη της δεν επηρεαζει. Περιγραφει υπαρχουσες καταστασεις, ενδυναμωνει ή υποστηριζει την καθεστηκυια ταξη ή τις υπαρχουσες κοινωνικες ταξεις, λειτουργωντας, ετσι, ως καθρεφτης της κοινωνιας. Οταν επερχονται σημαντικες κοινωνικες μεταβολες, τοτε τα μηνυματα της τηλεορασης τις αντικατοπτριζουν και τις προβαλουν ευρεως. Ετσι η τηλεοραση ενδυναμωνει υπαρχουσες κοινωνικες καταστασεις και οι ανθρωποι εκτιθενται μονο σε ορισμενους τυπους περιεχομενου, που τελικα ειναι ευθυγραμμισμενοι με αυτα που ηδη πιστευουν. Ο τηλεθεατης επιλεγει τι θα δει και επιλεγει και με ποιο τροπο θα το ερμηνευσει. Ο προσανατολισμος των μεσων στη διατηρηση της καθεστηκυιας ταξης πραγματων οφειλεται κυριως στο οτι οι κοινωνικες ομαδες ή οργανωσεις σπανια προσπαθουν (ή ειναι σε θεση) να χρησιμοποιησουν την τηλεοραση για να προκαλεσουν μεταβολη. Μπορουν, ομως, θεωρητικα παντα, οι κοινωνικες ομαδες και οργανωσεις να χρησιμοποιουν την τηλεοραση για να πετυχουν καποιο αποτελεσμα, και ετσι η τηλεοραση ειναι απλα το μεσο για τη διαδοση των θεσεων τους. Τελος, η τηλεοραση εχει καποιες επιδρασεις σε καποιους τυπους ανθρωπων. Π.χ. αν ενα παιδι ειναι ζωηρο και επιθετικο και εκτιθεται σε τηλεοπτικο προγραμμα που εχει βια, εχει περισσοτερες πιθανοτητες να ασκησει βια και το ιδιο.
Αυτα διαβαζα προσφατα και τα εφερα στο μυαλο μου με αφορμη την επισκεψη της Αμαλ Αλαμουντιν στην Αθηνα και κυριως καποιες αποψεις, που διαβασα στα social media, σχετικα με την καλυψη της επισκεψης της και την υπερπροβολη της απο την τηλεοραση. Διαβασα, δηλαδη, πολλους να εκφερουν αποψη, που ανηκει στη δευτερη σχολη, για την οποια εγραψα πιο πανω.
Το οτι δηλαδη η τηλεοραση ασχολειται τοσο πολυ με το θεμα αυτο, ειναι για να αποπροσανατολιστει η κοινη γνωμη απο πιο σοβαρα θεματα, οπως η οικονομικη κριση, οι φοροι, τα πολιτικα σκανδαλα κτλ. Ενα θεμα δηλαδη που περισσοτερο ειναι θεαμα και εικονα παρα ουσια, αφου η Αμαλ Αλαμουντιν ειναι ενα προσωπο της σοουμπιζ, λαμπερο, που απασχολει τα μιντια περισσοτερο με το τι φορεσε ή γιατι παντρευτηκε τον χολιγουντιανο σταρ Κλουνει. Και παροτι τετοια θεματα αποδεδειγμενα αρεσουν στον κοσμο και τα παρακολουθει (πριν λιγο καιρο ηταν ο γαμος του πριγκιπα Χαρι), ειδα οτι τελικα πολλοι ειναι αυτοι που πιστευουν οτι τα καναλια αποβλακωνουν το κοινο με τετοια θεαματα, αλλα και το οτι εχουν εντολες... ανωθεν να αποπροσανατολιστει το κοινο με κατι ευπεπτο και αναλαφρο. Το ιδιο υποστηριζουν και για το αλλο μεγαλο θεμα της επικαιροτητας που ειναι οι ανασκαφες στην Αμφιπολη. Αυτο βεβαια δεν το λες ευπεπτο και αναλαφρο, αλλα για καποιους οχι τοσο σοβαρο οσο οι πολιτικες και οικονομικες εξελιξεις. Σιγουρα παντως και τα δυο θεματα ειναι σημαντικα, αφου αφορουν την ιστορια και τον πολιτισμο της Ελλαδας.
Θεωρω οτι δε φταιει η τηλεοραση οσο το κοινο. Νομιζω οτι βρισκουμε αφορμη να γκρινιαξουμε για την κακη τηλεοραση και τους κακους πολιτικους που θελουν να μας αποπροσανατολισουν, τη στιγμη μαλιστα που οι ιδιοι εχουμε την επιλογη να δεχτουμε τι θα δουμε και πως θα το ερμηνευσουμε και θα το αξιολογησουμε. Μπορουμε να δουμε ως αφορμη και ευκαιρια την εντονη ενασχοληση των μιντια με τα θεματα αυτα, για να διαβασουμε και να μαθουμε για τον Μεγα Αλεξανδρο ή για τα γλυπτα του Παρθενωνα, που αν καθημερινα δεν μας βομβαρδιζε η τηλεοραση σχετικα με αυτα, να μην μας περνουσε καν απο το μυαλο να ασχοληθουμε.
Θεωρω οτι η τριτη σχολη σκεψης ειναι αυτη με την οποια συμφωνω περισσοτερο. Αλλος θα σταθει στο τι φορεσε και τι εφαγε η Αμαλ, αλλος θα ασχοληθει με την ουσια του θεματος, δηλαδη γιατι ηρθε στην Αθηνα. Αλλος θα επηρεαστει λιγο, αλλος πολυ. Αναλογα με την προσωπικοτητα του, την παιδεια του και τον τροπο σκεψης του. Η τηλεοραση απο μονη της δεν επηρεαζει ή εχει σκοπο να επηρεασει, ο ανθρωπος επηρεαζεται απο αυτο που βλεπει αναλογα με τις συνθηκες ζωης του. Αυτος που συμφωνει με την τριτη σχολη σκεψης, θα καταλαβει οτι η ενασχοληση των μιντια με ενα λαμπερο προσωπο ειναι σημειο των καιρων και οτι αυτο εχει καθιερωθει, αυτο ειναι που εχει περαση στον κοσμο, δε θα σταθει ομως στην επιφανεια, αλλα στην ουσια.
Οσοι υποστηριζουν την πρωτη σχολη, απλα θα αδιαφορησουν παντελως για το γεγονος, θα το δουν ως ενα ακομα θεμα της επικαιροτητας που δε θα επηρεασει στο ελαχιστο τις ζωες των ανθρωπων.
Εσεις σε ποια σχολη ανηκετε;
Η πρωτη σχολη υποστηριζει οτι η τηλεοραση δεν ειναι το παντοδυναμο μεσο μεταδοσης μηνυματων και οτι οι διαπροσωπικες επαφες και συζητησεις ειναι αποδοτικοτεροι διαυλοι πειθους οσον αφορα στη μεταβολη των στασεων και αντιληψεων των ανθρωπων. Οι οποιες επιδρασεις της τηλεορασης δημιουργουνται απο τους ιδιους τους χρηστες της και ετσι δεν πρεπει να καταλογιζουμε το μεσο. Η ενημερωση και η ψυχαγωγια ειναι αναγκες που υπηρχαν και πριν την τηλεοραση η οποια εχει αντικαταστησει το θεατρικο θιασο ή το κουτσομπολιο της γειτονιας. Η τηλεοραση επιτελει το ρολο της και απο κει και περα επαφιεται στον τηλεθεατη τι χρηση θα κανει και δεν επηρεαζει η ιδια καθολου τις αποφασεις και τις δρασεις του.
Η δευτερη σχολη υποστηριζει οτι η τηλεοραση ειναι το πανισχυρο μεσο ενημερωσης και ψυχαγωγιας και οτι ο μεσος ανθρωπος την εμπιστευεται και εξαρταται σε μεγαλο βαθμο απο αυτα που λεει και δειχνει, χωρις να τα αμφισβητει ιδιαιτερα. Δεχεται αμασητα οσα του σερβιρουν τα δελτια ειδησεων, ενω χανει χρονο παρακολουθωντας εκπομπες που δεν του προσφερουν τιποτα ουσιαστικο, αλλα τον αποχαυνωνουν και τον αποπροσανατολιζουν απο αλλα σοβαρα θεματα. Ο ανθρωπος καταναλωνει μεγαλη ποσοτητα μηνυματων και εικονων απο την τηλεοραση και σταδιακα αντιλαμβανεται τον εαυτο του και τους αλλους συμφωνα με αυτα που του πλασαρει η τηλεοραση. Συμφωνα με την οπτικη αυτη, η τηλεοραση λογω της τεραστιας δυναμης της, εχει τη δυνατοτητα να υποβαθμιζει τον πολιτισμο, παραγοντας περιεχομενο, που δεν ειναι χρησιμο, αλλα ευτελες και ευπεπτο προκειμενου να αρεσει στις μαζες. Προγραμματα λαικης καταναλωσης που δεν απαιτουν απο τα μελη του κοινου να σκεφτουν ή να ερμηνευσουν κριτικα οσα βλεπουν. Ετσι, συμφωνα με την ιδια αποψη, οι ανθρωποι μετα απο μακρα εκθεση σε αυτου του ειδους την κουλτουρα, χανουν την ικανοτητα τους να κατανοουν περιπλοκοτερες μορφες περιεχομενου. Οι ανθρωποι αποστρεφονται το δυσκολο και δυσνοητο και επιζητουν το ευπεπτο και το ευκολο και αυτο το βρισκουν στην τηλεοραση.
Η τριτη σχολη θεωρει οτι η τηλεοραση επιφερει καποιες επιδρασεις αναλογα ομως με τον ανθρωπο και αναλογα με τις συνθηκες. Η τηλεοραση απο μονη της δεν επηρεαζει. Περιγραφει υπαρχουσες καταστασεις, ενδυναμωνει ή υποστηριζει την καθεστηκυια ταξη ή τις υπαρχουσες κοινωνικες ταξεις, λειτουργωντας, ετσι, ως καθρεφτης της κοινωνιας. Οταν επερχονται σημαντικες κοινωνικες μεταβολες, τοτε τα μηνυματα της τηλεορασης τις αντικατοπτριζουν και τις προβαλουν ευρεως. Ετσι η τηλεοραση ενδυναμωνει υπαρχουσες κοινωνικες καταστασεις και οι ανθρωποι εκτιθενται μονο σε ορισμενους τυπους περιεχομενου, που τελικα ειναι ευθυγραμμισμενοι με αυτα που ηδη πιστευουν. Ο τηλεθεατης επιλεγει τι θα δει και επιλεγει και με ποιο τροπο θα το ερμηνευσει. Ο προσανατολισμος των μεσων στη διατηρηση της καθεστηκυιας ταξης πραγματων οφειλεται κυριως στο οτι οι κοινωνικες ομαδες ή οργανωσεις σπανια προσπαθουν (ή ειναι σε θεση) να χρησιμοποιησουν την τηλεοραση για να προκαλεσουν μεταβολη. Μπορουν, ομως, θεωρητικα παντα, οι κοινωνικες ομαδες και οργανωσεις να χρησιμοποιουν την τηλεοραση για να πετυχουν καποιο αποτελεσμα, και ετσι η τηλεοραση ειναι απλα το μεσο για τη διαδοση των θεσεων τους. Τελος, η τηλεοραση εχει καποιες επιδρασεις σε καποιους τυπους ανθρωπων. Π.χ. αν ενα παιδι ειναι ζωηρο και επιθετικο και εκτιθεται σε τηλεοπτικο προγραμμα που εχει βια, εχει περισσοτερες πιθανοτητες να ασκησει βια και το ιδιο.
Αυτα διαβαζα προσφατα και τα εφερα στο μυαλο μου με αφορμη την επισκεψη της Αμαλ Αλαμουντιν στην Αθηνα και κυριως καποιες αποψεις, που διαβασα στα social media, σχετικα με την καλυψη της επισκεψης της και την υπερπροβολη της απο την τηλεοραση. Διαβασα, δηλαδη, πολλους να εκφερουν αποψη, που ανηκει στη δευτερη σχολη, για την οποια εγραψα πιο πανω.
Το οτι δηλαδη η τηλεοραση ασχολειται τοσο πολυ με το θεμα αυτο, ειναι για να αποπροσανατολιστει η κοινη γνωμη απο πιο σοβαρα θεματα, οπως η οικονομικη κριση, οι φοροι, τα πολιτικα σκανδαλα κτλ. Ενα θεμα δηλαδη που περισσοτερο ειναι θεαμα και εικονα παρα ουσια, αφου η Αμαλ Αλαμουντιν ειναι ενα προσωπο της σοουμπιζ, λαμπερο, που απασχολει τα μιντια περισσοτερο με το τι φορεσε ή γιατι παντρευτηκε τον χολιγουντιανο σταρ Κλουνει. Και παροτι τετοια θεματα αποδεδειγμενα αρεσουν στον κοσμο και τα παρακολουθει (πριν λιγο καιρο ηταν ο γαμος του πριγκιπα Χαρι), ειδα οτι τελικα πολλοι ειναι αυτοι που πιστευουν οτι τα καναλια αποβλακωνουν το κοινο με τετοια θεαματα, αλλα και το οτι εχουν εντολες... ανωθεν να αποπροσανατολιστει το κοινο με κατι ευπεπτο και αναλαφρο. Το ιδιο υποστηριζουν και για το αλλο μεγαλο θεμα της επικαιροτητας που ειναι οι ανασκαφες στην Αμφιπολη. Αυτο βεβαια δεν το λες ευπεπτο και αναλαφρο, αλλα για καποιους οχι τοσο σοβαρο οσο οι πολιτικες και οικονομικες εξελιξεις. Σιγουρα παντως και τα δυο θεματα ειναι σημαντικα, αφου αφορουν την ιστορια και τον πολιτισμο της Ελλαδας.
Θεωρω οτι δε φταιει η τηλεοραση οσο το κοινο. Νομιζω οτι βρισκουμε αφορμη να γκρινιαξουμε για την κακη τηλεοραση και τους κακους πολιτικους που θελουν να μας αποπροσανατολισουν, τη στιγμη μαλιστα που οι ιδιοι εχουμε την επιλογη να δεχτουμε τι θα δουμε και πως θα το ερμηνευσουμε και θα το αξιολογησουμε. Μπορουμε να δουμε ως αφορμη και ευκαιρια την εντονη ενασχοληση των μιντια με τα θεματα αυτα, για να διαβασουμε και να μαθουμε για τον Μεγα Αλεξανδρο ή για τα γλυπτα του Παρθενωνα, που αν καθημερινα δεν μας βομβαρδιζε η τηλεοραση σχετικα με αυτα, να μην μας περνουσε καν απο το μυαλο να ασχοληθουμε.
Θεωρω οτι η τριτη σχολη σκεψης ειναι αυτη με την οποια συμφωνω περισσοτερο. Αλλος θα σταθει στο τι φορεσε και τι εφαγε η Αμαλ, αλλος θα ασχοληθει με την ουσια του θεματος, δηλαδη γιατι ηρθε στην Αθηνα. Αλλος θα επηρεαστει λιγο, αλλος πολυ. Αναλογα με την προσωπικοτητα του, την παιδεια του και τον τροπο σκεψης του. Η τηλεοραση απο μονη της δεν επηρεαζει ή εχει σκοπο να επηρεασει, ο ανθρωπος επηρεαζεται απο αυτο που βλεπει αναλογα με τις συνθηκες ζωης του. Αυτος που συμφωνει με την τριτη σχολη σκεψης, θα καταλαβει οτι η ενασχοληση των μιντια με ενα λαμπερο προσωπο ειναι σημειο των καιρων και οτι αυτο εχει καθιερωθει, αυτο ειναι που εχει περαση στον κοσμο, δε θα σταθει ομως στην επιφανεια, αλλα στην ουσια.
Οσοι υποστηριζουν την πρωτη σχολη, απλα θα αδιαφορησουν παντελως για το γεγονος, θα το δουν ως ενα ακομα θεμα της επικαιροτητας που δε θα επηρεασει στο ελαχιστο τις ζωες των ανθρωπων.
Εσεις σε ποια σχολη ανηκετε;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου