"Εγω θελω να γινω ιστορικος και το χειροτερο μου μαθημα στο σχολειο ειναι η Ιστορια.Αυτο δεν σου λεει κατι;".Σιγουρα μας λεει πολλα, οτι δηλαδη μαζι με τη Μαρια που κανει αυτη τη δηλωση στο περιοδικο "Εψιλον", πολλα αλλα παιδια αντιπαθουν την Ιστορια με τον τροπο που διδασκεται, και μας υπενθυμιζει οτι το ελληνικο σχολειο δε μαθαινει Ιστορια στους μαθητες.
Ο Σωκρατης Κουγεας, καθηγητης Ιστοριας στη Μεση Εκπαιδευση, δινει συνεντευξη στο περιοδικο, σ' ενα τευχος αφιερωμενο στην παιδεια, και μιλα ανοιχτα για οσα αφορουν τη διδασκαλια της Ιστοριας, με ευστοχα παραδειγματα και σχολια, κρατωντας τις απαραιτητες αποστασεις.
Τι λεει λοιπον; Λεει οτι η ταση που θελει τα σχολικα βιβλια να αφηνουν πισω την εθνικιστικη προσεγγιση οφειλεται στην αναγκη να μην εστιαζουμε αλλο στο "ενδοξο παρελθον", το οποιο παλιοτερα εδινε αισιοδοξια στο κρατος, τωρα ομως αδρανοποιει, και πως πρεπει να βρουμε στηριγματα στο παρον.Πως αναλογα την εποχη και της αναγκες της, πρεπει να προσαρμοζεται το μαθημα της Ιστοριας, δινωντας στο μαθητη τα εφοδια για να εξηγησει την τωρινη κατασταση που βιωνει.Χαρακτηριστικα λεει οτι η Ιστορια πρεπει "να δινει στον μαθητη τα εργαλεια που θα του επιτρεψουν να ερμηνευσει και να μπορεσει να κρινει τα γεγονοτα, οταν γινει πια πολιτης".Ακουγεται αυτονοητο, ετσι; Στην πραξη ομως, το αυτονοητο δεν εχει θεση.
Ο κ.Κουγεας εξηγει οτι η Ιστορια μπορει να βοηθησει τα παιδια να καταλαβουν θεματα οπως η μεταναστευση και η οικονομικη κριση, σε προοπτικη χρονου, και οχι μεσα απο τη μονοδιαστατη πλευρα που προβαλλουν τα ΜΜΕ.
Μας πληροφορει οτι η Ευρωπαικη Ενωση παρεμβαινει στη σχολικη Ιστορια, προκειμενου να επιλεγουν τα θεματα αυτα, που εμφανιζουν καποια κρατη σε περιοδο ακμης, που ομως γι' αλλα ειναι περιοδος παρακμης, οπως για παραδειγμα η μεταπολεμικη περιοδος.Η Ιστορια για τα δευτερα, γινεται παραμορφωτικη.Οπως δηλωνει : "...ηθελαν να δειξουν οτι και στην Ελλαδα νικησε η αστικη δημοκρατια, παρολο που για μας η επιβολη της αστικης δημοκρατιας, με τον τροπο που εγινε τοτε, σημαινε διχασμο και αποσυνθεση".
Και το ιδιο το ελληνικο κρατος ομως επεμβαινει, αφου το οτι δε διδασκομαστε τα γεγονοτα του Πολυτεχνειου, κατα τον ιδιο, ειναι επειδη "θεωρειται επικινδυνο να διδασκεις ιστορικο προηγουμενο διεκδικησης που αποσταθεροποιησε το συστημα".Ε λοιπον ποτε δε μου περασε απο το νου κατι τετοιο, μεχρι που το διαβασα στη συνεντευξη αυτη.
Ο καθηγητης ρωτηθηκε και για το βιβλιο της ΣΤ' Δημοτικου που εγραψε η κ.Ρεπουση και προκαλεσε εντονες συζητησεις (αν και εχει περασει πολυ καιρος απο τοτε, οποτε λιγο ακυρη η ερωτηση).Ο ιδιος θεωρει οτι το βιβλιο προσπαθει να αντιμετωπισει με ισορροπια το ελληνοτουρκικο, κρινει ως εξαιρετικη την αποφαση της πρωην υπουργου κ.Γιαννακου να μην το αποσυρει και θεωρει λαθος οτι ολοι εστιασαν την προσοχη τους στη λεξη "συνωστισμος" γιατι κατα τ' αλλα προκειται για ενα καλογραμμενο βιβλιο.
Ωστοσο αυτο, οπως και τα υπολοιπα σχολικα ιστορικα βιβλια, θεωρει οτι εχουν σημαντικα μειονεκτηματα.Ειναι γεματα πληροφοριες, τα γεγονοτα προβαλλονται αποσπασματικα και λειπει η αφηγηση και η αισθηση μιας συνεχους ροης.Ειναι ετσι δομημενα, που τα παιδια αναγκαζονται να αποστηθιζουν και οχι να κατανοουν οσα γραφει.
Ο Σωκρατης Κουγεας, καθηγητης Ιστοριας στη Μεση Εκπαιδευση, δινει συνεντευξη στο περιοδικο, σ' ενα τευχος αφιερωμενο στην παιδεια, και μιλα ανοιχτα για οσα αφορουν τη διδασκαλια της Ιστοριας, με ευστοχα παραδειγματα και σχολια, κρατωντας τις απαραιτητες αποστασεις.
Τι λεει λοιπον; Λεει οτι η ταση που θελει τα σχολικα βιβλια να αφηνουν πισω την εθνικιστικη προσεγγιση οφειλεται στην αναγκη να μην εστιαζουμε αλλο στο "ενδοξο παρελθον", το οποιο παλιοτερα εδινε αισιοδοξια στο κρατος, τωρα ομως αδρανοποιει, και πως πρεπει να βρουμε στηριγματα στο παρον.Πως αναλογα την εποχη και της αναγκες της, πρεπει να προσαρμοζεται το μαθημα της Ιστοριας, δινωντας στο μαθητη τα εφοδια για να εξηγησει την τωρινη κατασταση που βιωνει.Χαρακτηριστικα λεει οτι η Ιστορια πρεπει "να δινει στον μαθητη τα εργαλεια που θα του επιτρεψουν να ερμηνευσει και να μπορεσει να κρινει τα γεγονοτα, οταν γινει πια πολιτης".Ακουγεται αυτονοητο, ετσι; Στην πραξη ομως, το αυτονοητο δεν εχει θεση.
Ο κ.Κουγεας εξηγει οτι η Ιστορια μπορει να βοηθησει τα παιδια να καταλαβουν θεματα οπως η μεταναστευση και η οικονομικη κριση, σε προοπτικη χρονου, και οχι μεσα απο τη μονοδιαστατη πλευρα που προβαλλουν τα ΜΜΕ.
Μας πληροφορει οτι η Ευρωπαικη Ενωση παρεμβαινει στη σχολικη Ιστορια, προκειμενου να επιλεγουν τα θεματα αυτα, που εμφανιζουν καποια κρατη σε περιοδο ακμης, που ομως γι' αλλα ειναι περιοδος παρακμης, οπως για παραδειγμα η μεταπολεμικη περιοδος.Η Ιστορια για τα δευτερα, γινεται παραμορφωτικη.Οπως δηλωνει : "...ηθελαν να δειξουν οτι και στην Ελλαδα νικησε η αστικη δημοκρατια, παρολο που για μας η επιβολη της αστικης δημοκρατιας, με τον τροπο που εγινε τοτε, σημαινε διχασμο και αποσυνθεση".
Και το ιδιο το ελληνικο κρατος ομως επεμβαινει, αφου το οτι δε διδασκομαστε τα γεγονοτα του Πολυτεχνειου, κατα τον ιδιο, ειναι επειδη "θεωρειται επικινδυνο να διδασκεις ιστορικο προηγουμενο διεκδικησης που αποσταθεροποιησε το συστημα".Ε λοιπον ποτε δε μου περασε απο το νου κατι τετοιο, μεχρι που το διαβασα στη συνεντευξη αυτη.
Ο καθηγητης ρωτηθηκε και για το βιβλιο της ΣΤ' Δημοτικου που εγραψε η κ.Ρεπουση και προκαλεσε εντονες συζητησεις (αν και εχει περασει πολυ καιρος απο τοτε, οποτε λιγο ακυρη η ερωτηση).Ο ιδιος θεωρει οτι το βιβλιο προσπαθει να αντιμετωπισει με ισορροπια το ελληνοτουρκικο, κρινει ως εξαιρετικη την αποφαση της πρωην υπουργου κ.Γιαννακου να μην το αποσυρει και θεωρει λαθος οτι ολοι εστιασαν την προσοχη τους στη λεξη "συνωστισμος" γιατι κατα τ' αλλα προκειται για ενα καλογραμμενο βιβλιο.
Ωστοσο αυτο, οπως και τα υπολοιπα σχολικα ιστορικα βιβλια, θεωρει οτι εχουν σημαντικα μειονεκτηματα.Ειναι γεματα πληροφοριες, τα γεγονοτα προβαλλονται αποσπασματικα και λειπει η αφηγηση και η αισθηση μιας συνεχους ροης.Ειναι ετσι δομημενα, που τα παιδια αναγκαζονται να αποστηθιζουν και οχι να κατανοουν οσα γραφει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου